Fazer Food Services branschetta i undersökning om företagsbilden i Finland

Fazer Food Services gjorde utmärkt ifrån sig i en nationell undersökning om företagsbilden hos aktörer som erbjuder företagsmåltidstjänster i Finland. Fazer var för tredje året i rad den mest kända aktören i branschen. Dessutom fick Fazer bäst allmänt betyg och bäst resultat när det gäller företagsbilden. Resultaten framgår av TEP 2014 Undersökningen av företagsbilden, som besvarades av beslutsfattare i näringslivet hösten 2014.

Fazer Food Services har återigen rankats som den mest kända aktören inom måltidstjänstbranschen i Finland. Fazer Food Services har bevisligen en stark företagsbild och företaget är mycket välkänt: tre av fyra svarspersoner känner till företaget. Bland de undersökta företagen fick Fazer bäst allmänt betyg för sin verksamhet. Betyget var bättre än i fjol, då Fazer också var etta. I bedömningen av de faktorer som inverkar på branschföretagens totala företagsbild fick Fazer bäst resultat.

I det allmänna betyget ligger Fazer på delad förstaplats med resultatet 7,79 (det vägda medelvärdet i branschen är 7,52). När det gäller de faktorer som inverkar på branschföretagens totala företagsbild var Fazer klar etta.

I undersökningen utvärderas tio faktorer som inverkar på företagsbilden, och Fazer Food Services var etta i fem kategorier: funktionssäkerhet, serviceutbud, medarbetarnas yrkesskicklighet och sakkännedom samt miljöfrågor och framtidsutsikter.

Fazers lojalitetsindex (NPS) steg från i fjol och Fazer var branschtvåa.

”Beslutsfattarna i näringslivet har en mycket viktig ställning inom contract catering-verksamheten. Vi är mycket glada över de fina resultaten i undersökningen, eftersom vårt mål är att vara våra kunders förstahandsval genom att erbjuda dem förstklassig mat och service”, säger Jaana Korhola, VD för Fazer Food Services Finland.

Fazer Food Services erbjuder god mat och kundanpassade servicelösningar inom contract catering i fyra länder i Norden. I serviceutbudet ingår bland annat företagsrestauranger inom den privata och offentliga sektorn, studentrestauranger, kongress-, mötes- och beställningsrestauranger samt måltidstjänster för skolor och offentliga inrättningar. Utöver lunch erbjuds hälsofrämjande och mångsidiga kundspecifika lösningar för alla tider och tillfällen under dagen samt läcker, omväxlande och näringsmässigt fullvärdig mat även som take away. Fazer erbjuder även sina kunder högklassig representationsservering.

Fazer Food Services mest välkända varumärke är Amica. I Finland har företaget även contract catering-verksamhet under varumärket Fazer och inom den offentliga sektorn under namnet Blue. Fazer har cirka 1 200 restauranger i Finland, Sverige, Norge och Danmark och dessa betjänar cirka 450 000 matgäster varje dag.

TEP 2014 Undersökningen av företagsbilden genomförs av Taloustutkimus Oy. Undersökningen genomfördes i september–november 2014. I undersökningen deltog totalt 1 346 beslutsfattare i näringslivet, och 907 av dessa utvärderade företag i företagsrestaurangbranschen. Undersökningen har genomförts sedan 1984 och årligen sedan år 1996.

Mer information:
Jaana Korhola, VD, Fazer Food Services, tfn 040 821 8641

Laura Tötterman, informatör, Fazer Food Services, tfn 044 711 9550

E-postadresserna har formatet fornamn.efternamn(at)fazer.com.

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser