• Fazer Group/

Fazer har tecknat letter of intent med Stockmann om café- och restaurangverksamhet i S:t Petersburg

Förhandlingar mellan Fazer Amica och Stockmann har resulterat i en avsiktsförklaring, vars målsättning är att öppna café- och restaurangverksamhet (caférestaurang och personalrestaurang) i Stockmanns nya Nevsky Center-varuhus i slutet av år 2010.

Fazer Amicas målsättning är att träda in på den ryska café- och restaurangmarknaden i samarbete med en erfaren och långvarig samarbetspartner. Den planerade caféverksamheten är den första under Fazer-varumärket i Ryssland. I Finland, Sverige och Lettland har företaget nio caférestauranger under varumärket Fazer. Fazer Amica har sedan tidigare 15 stycken Amica-företagsrestauranger i S:t Petersburg. Avtalet parterna emellan förväntas vara färdigt för undertecknande inom de närmaste veckorna och företaget ger då närmare information. Tilläggsuppgifter: VD Iris Karjula, Fazer Amica, +358 405207520 Kommunikationens kontaktperson: kommunikationsdirektör Anita Laxén, Fazer Amica, +358 40 77 00 873 Fazer-koncernen Fazer-koncernen började som ett familjeföretag som grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder. Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Koncernen har två affärsområden, Fazer Amica och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer-koncernens omsättning år 2008 (pro forma) var över 1,5 miljarder euro. Antalet anställda var 17 000 år 2008.