Fazer i Almedalen - har frukost och kompetensförsörjning något gemensamt?

Fazer öppnar Livsmedelsdagen i Almedalen den 26 juni med ett frukostseminarium. Temat är framtidens kompetensförsörjning, livsmedelsbranschens utveckling och vikten av en bra start på dagen med en god frukost. På plats finns Mats Liedholm, VD Fazer Sverige med bland andra Emma Nohrén, ordförande MJU, Mia Bernhardsen, Svenskt Näringsliv och Karin Thapper, Livsmedelsföretagen. Seminariet modereras av Sarah Svensson.

Fazer tar plats i Visby under Almedalsveckan och arrangerar ett frukostseminarium samt deltar i möten och samtal. Från Fazer är Mats Liedholm, VD Fazer Sverige och Karin Senning Planstedt, Kommunikationsansvarig Fazer Sverige på plats. Syftet är att dela insikter och perspektiv och diskutera konkreta och innovativa förslag för samhällsekonomi och produktivitet.

- Vi är i Visby för att bidra i viktiga samhällsfrågor som kompetensförsörjning, kompetensutveckling och den svenska livsmedelsstrategin. Industrin, näringslivet och politiken kommer gemensamt behöva inspirera, utbilda, locka och behålla kompetens och talanger i vår bransch. För utan medarbetare kan vi inte skapa framtidens mat. Vi lyfter även våra insikter i frukostens betydelse för människor och i förlängningen för samhällsekonomin. Om frukostätare blir gladare och mer produktiva behöver vi se till att fler arbetar med produkter som bygger upp frukostlandet Sverige och att det finns en strategi för det, säger Mats Liedholm, VD Fazer Sverige.

Om Fazers seminarium, 26 juni kl. 08:30 i S:t Clemens ruin:
Frukost på agendan och ett samtal om en framtida kompetensförsörjning för livsmedelsbranschen

Vi delar insikter och diskuterar konkreta och innovativa förslag för samhällsekonomin, produktiviteten och glädjen!

Livsmedelsnäringens viktigaste råvara är kompetens, samtidigt utmanas Nordens konkurrenskraft. Nästa version av svenska livsmedelsstrategin är på väg fram, med inriktning mot jobb och tillväxt i hela landet. För att lyckas behöver vi svara på frågor som:

• Hur ska politiken ta sig an frågan om kompetensförsörjning för branschen?
  • Vad betyder talangjakten för svensk konkurrenskraft?
  • Hur får vi fler att vilja arbeta i branschen och hur ser framtidens arbetsplats ut?

Fazer har insikter i frukostens betydelse för människor och i förlängningen samhällsekonomin – ”frukostätare blir gladare och mer produktiva”. Man kan tro att de nordiska frukostvanorna lägger grund till ett välmående samhälle. Men inget går att lösa om vi inte har medarbetarna! Hur får vi fler att vilja arbeta med produkterna som bygger upp frukostlandet Sverige?

Medverkande:
Mats Liedholm, VD Fazer Sverige
Emma Nohrén, Ordförande för Miljö- och jordbruksutskottet
Mia Bernhardsen, Chef för avdelningen för näringslivets kompetensförsörjning på Svenskt näringsliv
Karin Thapper, Ansvarig kompetensförsörjning Livsmedelsföretagen
Sarah Svensson – Moderator

Mer om evenemanget här: https://www.almedalsveckan.info/program/72082

För mer information vänligen kontakta:
Karin Senning Planstedt, kommunikationsansvarig Fazer Sverige
karin.senning@fazer.com

Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.

Northern Magic. Made Real.

Citat

Mats Liedholm, VD Fazer Sverige.