Fazer inleder samarbete med Kvinnobanken

Fazer och Kvinnobanken har avtalat om att inleda samarbete. Fazer stöder Kvinnobankens verksamhet genom en utmaningskampanj bland medarbetarna där kvinnorna på Fazer utmanas att göra en donation till Kvinnobanken. Fazer som företag å sin sida förbinder sig att fördubbla den summa som medarbetarna donerar. Samarbetet är en del av Fazers ansvarsfulla företagsverksamhet, som nu även medarbetarna kan delta i genom att anta utmaningen.

Fazer verkar både internationellt och lokalt, och därför lämpar det sig mycket bra för Fazer att stödja internationell företagsamhet och samhörighet. Företagsansvar och lokal verksamhet är också ett av fokusområdena i Fazers strategi, och principerna för en hållbar utveckling och ansvarsfullhet följs i all verksamhet som en del av det dagliga arbetet. Fazers koncernchef Karsten Slotte har utmanat kvinnorna på Fazer att delta i kampanjen och har lovat att företaget donerar samma summa som medarbetarna. ”Som företag har vi förbundit oss att agera ansvarsfullt, och vi vill även ge våra medarbetare möjlighet att göra ansvarsfulla gärningar. Jag är imponerad av Kvinnobankens verksamhet som stöder kvinnors utkomst och företagsamhet i u-länderna. Också vårt företags grundare, Karl Fazer, grundade i tiderna sitt första konditori med ett lån från kommerserådet Renlund”, säger Karsten Slotte. Av medarbetarna på Fazer är 64 procent kvinnor. Därför riktades utmaningskampanjen under det första samarbetsåret just till kvinnorna på Fazer. Fazer bidrog till att skapa en ny samarbetsform för Kvinnobanken Utmaningskampanjen som tillkom på Fazers initiativ är ett nytt sätt för Kvinnobanken att bedriva samarbete med företag. ”Genom att förbinda sig till Kvinnobankens verksamhet i samarbete med sin personal främjar Fazer vårt arbete för kvinnorna i u-länderna på ett fantastiskt sätt som skapar samhörighet. Samtidigt fick Kvinnobanken ett nytt samarbetskoncept som vi kan rekommendera även för andra företag”, säger Armi Temmes, som leder medelinsamlingen från företag. Ytterligare upplysningar: Nina Törhönen, chef för intressentrelationerna och företagsidentiteten, Fazer-koncernen, tfn 040 509 3792 Anu Karessuo, projektansvarig vid Kvinnobanken, tfn 040 560 8632 Fazer-koncernen började som ett familjeföretag som grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder. Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Koncernen har två affärsområden, Fazer Amica och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer-koncernens omsättning år 2008 (pro forma) var över 1,5 miljarder euro. Antalet anställda var 17 000 år 2008. Kvinnobanken är en fond som förvaltas av Kyrkans Utlandshjälp. Fonden stöder speciellt kvinnors företagsamhet och utkomst i u-länderna. Trots sitt namn är Kvinnobanken inte en bank, utan en fond som verkar med donationsmedel. Bybankerna som stöds av fonden Kvinnobanken beviljar små lån och förbättrar kvinnornas utkomst. I projekt som finansieras av Kvinnobanken främjas företagsamhet på olika sätt, även genom att stärka kvinnornas yrkesutbildning, kompetens och rättigheter.