Fazer investerar 40 miljoner euro i Finland

Fazer fortsätter att utveckla sin affärsverksamhet och investerar 40 miljoner euro i en ny produktionsenhet i Lahtis i Finland. Investeringen förstärker Fazers position som föregångare inom mervärdesskapande spannmålsprodukter och skapar 30 nya arbetstillfällen.

”I enlighet med vår tillväxtstrategi är växtbaserade produkter och lösningar ett av våra mest centrala utvecklingsområden. Fazer vill vara en föregångare inom mervärdesskapande spannmålsprodukter och investerar i utvecklingen av nya produktionsteknologier och -lösningar. Vi arbetar med en innovation, som vi bedömer kommer väcka intresse utanför Finland och de nordiska länderna, till och med globalt”, berättar Mats Liedholm, verkställande direktör för affärsområdet Fazer Lifestyle Foods. ”Investeringen innebär nya och intressanta initiativ, som vi kommer att berätta mer om i mars”, fortsätter Liedholm.

Växtbaserade livsmedelsalternativ engagerar konsumenterna i allt högre grad och hållbarhet är en fortsatt växande trend. Fazer utvecklar sin affärsverksamhet och produktportfölj utgående från tillväxtområden och konsumenternas behov. Målet är att omvandlas till ett modernt, hållbart matföretag. I enlighet med sin strategi är Fazers mål att växa i Nordeuropa och på valda internationella marknader. Investeringen i Lahtis stöder denna strategi.

Investeringen kommer att genomföras under åren 2019–2020. Den kommer direkt att skapa 30 nya arbetstillfällen i Lahtis. Arbetet på Fazers tomt i Lahtis inleds så fort som möjligt.

Under de senaste tre åren har Fazer investerat totalt ungefär 1 900 miljoner svenska kronor, varav ca 300 miljoner kronor i sin verksamhet i Sverige.

Kontaktperson, kommunikation:
Ulrika Romantschuk, EVP, Kommunikation och varumärkesledning
tfn. +358 40 566 4246, ulrika.romantschuk@fazer.com

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, vegetabiliska måltider och mjölkfria produkter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Vi har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är Mat med mening. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2017 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar:

Snabbfakta

Citat

I enlighet med vår tillväxtstrategi är växtbaserade produkter och lösningar ett av våra mest centrala utvecklingsområden. Fazer vill vara en föregångare inom mervärdesskapande spannmålsprodukter och investerar i utvecklingen av nya produktionsteknologier och -lösningar. Vi arbetar med en innovation, som vi bedömer kommer väcka intresse utanför Finland och de nordiska länderna, till och med globalt. Investeringen innebär nya och intressanta initiativ, som vi kommer att berätta mer om i mars.
Mats Liedholm, verkställande direktör Fazer Lifestyle Foods