Fazer-koncernens årsredovisning 2020 publicerad

Vi har idag, den 15 april 2021, publicerat vår årsredovisning för 2020.

Fazer, som firar 130-årsjubileum i år, är en finansiellt stark koncern med en tydlig strategi för framtiden. Vi fokuserar på matupplevelser. Att stärka Fazer-varumärket är en del av implementeringen av vår strategi och ger oss stöd när vi stärker vår position som det främsta FMCG-varumärket i Finland och ständigt utvecklar vår position på marknaderna i norra Europa.

Med förankring i Fazers mission, Mat med mening, beskriver årsredovisningen de framsteg som gjorts i verkställandet av koncernens strategi och behandlar vår utveckling år 2020 inom såväl affärsverksamheten som hållbarhet. Avyttringen av Fazer Food Services i början av året möjliggjorde ett ökat fokus på implementeringen av vår FMCG-strategi och förstärkningen av våra marknadspositioner. Trots exceptionella omständigheter till följd av covid-19-pandemin, var vårt övergripande resultat bra och vi lyckades nå flera viktiga milstolpar i vår strategi, i vilken innovation och foodtech spelar en viktig roll.

Vårt fokus på innovationer erhöll även erkännande under året. Fazers nya xylitolfabrik, som är ett exempel på vårt arbete för att främja cirkulär ekonomi, tilldelades det finska priset Tähtiteko 2020. Den unika xylitolfabriken tillverkar med hjälp av toppmodern teknik xylitol av havreskal – en biprodukt från havrekvarnsprocessen. En annan prisad Fazer-innovation var den näringsrika nyheten Havreris, som tilldelades det Svenska Livsmedelspriset 2020. Båda innovationerna påvisar samtidigt vårt åtagande till hållbarhet, som är en integrerad del av Fazers strategi. Vi fortsätter att utveckla framtidens hållbara matlösningar för att gynna både människorna och planeten.

Vårt mål är att skapa ett känslomässigt band till konsumenterna när vi jobbar för att vara närvarande i alla minnesvärda ögonblick som kan göra en dag perfekt. Fazers varumärkeslöfte Northern Magic. Made Real. definierar oss och vår starka relation till konsumenterna.

Som ett led i årsredovisningsprocessen förnyade vi även vår visuella identitet. Det nya Fazer-mönstret baserar sig på element som representerar våra verksamhetsområden och hedrar det nordiska designspråket med en sofistikerad och förenklad stil. Den familj som vi introducerade i årsredovisningen förra året har anpassat sig till förändringar i vardagen som pandemin lett till.

Årsredovisningen omfattar en överblick av företagets verksamhet och hållbarhetsarbete, en redogörelse över bolagsstyrningen, styrelsens verksamhetsberättelse samt bokslutet för 2020, som publicerats som ett separat dokument.

Fazer-koncernens årsredovisning och bokslut är tillgängliga på https://www.fazergroup.com/sv/arsredovisning

Ytterligare information

Jouni Grönroos, ekonomidirektör och vice verkställande direktör, Fazer-koncernen, jouni.gronroos@fazer.com, tfn +358 40 504 5125

Joséphine Mickwitz, EVP, kommunikation och hållbarhet, Fazer-koncernen, josephine.mickwitz@fazer.com, tfn +358 40 078 4889

Fazers medietelefon är öppen vardagar, klo. 8.00-16.00, media@fazer.com, tfn +358 40 668 2998

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.