Fazer-koncernens årsredovisning 2021 publicerad

Idag har vi publicerat Fazers årsredovisning och finansiella översikt för 2021. Med Fazers mission Mat med mening som grund beskriver årsredovisningen framstegen som gjorts inom implementeringen av Fazers strategi och diskuterar utvecklingen av vår verksamhet och vårt hållbarhetsarbete under året. Fazer är ett innovativt, modernt och framtidsorienterat företag som fokuserar på matupplevelser och som har som syfte att accelerera sin tillväxt genom att utveckla hållbara produkter och skapa innovationer baserade på gedigen konsumentinsikt.

Fazer har en tydlig strategi för framtiden och en stark mission, Mat med mening, robusta hållbarhetsambitioner och en inspirerande vision, För perfekta dagar. I årsredovisningen 2021 diskuteras och återspeglas våra höga ambitioner via konceptet Djärva steg framåt, som positionerar Fazer som ett djärvt och innovativt företag med fokus på matupplevelser. Vi berättar om vår egen och våra intressenters visioner om matens framtid, och beskriver exempel på Fazers innovationer och hållbara utveckling i värdekedjan. Vi demonstrerar hur Fazer skapar värde för sina intressenter och nyttjar ett utifrån-in perspektiv för att utforska hur trender och fenomen i vår affärsmiljö samt konsumenternas förväntningar påverkar vår verksamhet i långa loppet.

Hela livsmedelsindustrin genomgår för närvarande en genomgripande förändring. Den globala klimatkrisen, den allt snabbare utvecklingen av livsmedelsinnovationer och uppkomsten av ny teknologi samt de föränderliga konsumenttrenderna ändrar sätten att producera, distribuera och konsumera mat. Detta har en stor inverkan på miljön, samhället och vårt välmående. Utöver den prisbelönta cirkulärekonomiska innovationen, Fazers xylitolfabrik, gjorde vi framsteg inom hållbarhet på flera fronter under året. Till höjdpunkterna hör godkännandet av våra vetenskapligt baserade mål (SBT) och våra uppdaterade hållbarhetsambitioner. Hållbarhet är inte enbart en central del av Fazers strategi. Dess betydelse återspeglas också i vår årsredovisning, där betoningen på hållbarhet har ökat avsevärt jämfört med tidigare år.

Årsredovisningen, som publiceras på tre olika språk, innehåller en översikt av verksamheten samt av utvecklingen inom hållbarhet. Den finansiella översikten, på finska och engelska, innehåller en översikt av bolagets förvaltning och ledning, styrelsens verksamhetsberättelse samt bokslutet för 2021.

Fazer-koncernens årsredovisning och bokslutet finns på: https://www.fazergroup.com/sv/

För mer information, vänligen kontakta:

Joséphine Mickwitz, Executive Vice President, Kommunikation & hållbarhet, Fazer-koncernen
josephine.mickwitz@fazer.com tel. +358 40 078 4889

Jouni Grönroos, ekonomidirektör och vice verkställande direktör, Fazer-koncernen
jouni.gronroos@fazer.com tel. +358 40 504 5125

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8.00–16.00 EET
media@fazer.com, tel. +358 40 668 2998

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Norden, Baltikum och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet medarbetare till ca 8 000.

Northern Magic. Made Real.