Fazer-koncernens ledningsgrupp förnyas och internationaliseras

Fazer-koncernens strategi baserar sig på lönsam tillväxt och internationalisering med hjälp av koncernens starka varumärken. Målsättningen är att uppnå en omsättning på 2 miljarder euro under de närmaste åren. Fazer förstärker bolagets kunnande genom att utnämna två internationellt meriterade experter till medlemmar av koncernens ledningsgrupp: EM Pekka Rantala har utnämnts till verkställande direktör för affärsområdet Fazer Bageri & Konfektyr och DI Mika Videman har utnämnts till koncernens personaldirektör.

Pekka Rantala har i Nokias tjänst erhållit lång erfarenhet av att leda en internationell affärsverksamhet, av marknadsföring och av att bygga upp varumärken. Rantala har utnämnts till verkställande direktör för affärsområdet Fazer Bageri & Konfektyr från och med 1.9.2011. Han har därtill bred kompetens när det gäller att leda en internationell affärsverksamhet i snabb förändring och marknadsföring speciellt i Europa samt Ryssland och de övriga OSS-länderna.

Mika Videman, som utnämnts till Fazer-koncernens personaldirektör från och med 1.8 2011, har lång erfarenhet av att arbeta i olika affärsenheter i Nokia samt i sin egen konsultbyrå. Videman har bred erfarenhet av förändringsledarskap i internationell verksamhetsmiljö samt mångsidig affärsbakgrund.

Rantalas och Videmans utnämningsmeddelanden och CV:n finns bifogade.

Tillväxt på den internationella marknaden

De senaste åren har medfört stora förändringar i livsmedelsbranschen. Den ökade efterfrågan på mat och osäkerheten på råvarumarknaderna har höjt råvarornas pris betydligt. Också kundernas och konsumenternas behov har förändrats. Då även konkurrensomgivningen förändras snabbt förutsätts av Fazer förmåga att förnya och utveckla sin verksamhet.

Fazer ökade sin omsättning år 2010 och förbättrade sin lönsamhet betydligt. Bakom framgången ligger starka varumärken, succéprodukter och en stark position på huvudmarknaderna.

”Fazers tillväxt sker i allt högre grad på de internationella marknaderna genom att vi använder våra starka varumärken i nya produkt- och servicekoncept. Vår målsättning är att fortsätta växa och stärka vår position i synnerhet utanför Finland. För detta behöver vi internationell erfarenhet samt starkt strategiskt kunnande och personalledning. De nya medlemmarna i ledningsgruppen kompletterar vårt lag med sina mångsidiga kompetenser, och jag är övertygad om att vi tillsammans kan styra Fazer mot våra utmanande målsättningar", säger koncernchef Karsten Slotte

Fazer-koncernens ledningsgrupp från och med 1.9 2011:

Karsten Slotte, koncernchef

Jouni Grönroos, koncernens vice verkställande direktör - ekonomi, IT, investment managemet, juridik, företagsaffärer (M & A), strategiprocess, säkerhet

Iris Karjula, verkställande direktör - Fazer Food Services

Pekka Rantala, verkställande direktör - Fazer Bageri & Konfektyr

Markku Numminen, direktör - strategisk försäljningsutveckling

Ulrika Romantschuk, direktör - kommunikation, företagsansvar, intressegruppsrelationer, företags- och varumärkesidentitet

Mika Videman - personaldirektör

Teija Andersen och Pekka Heinänen lämnar Fazer

Teija Andersen som ansvarar för Fazer-koncernens strategiska marknadsföring har beslutat att efter 26 år lämna Fazer från och med 1.7 2011. Andersen har mångsidig erfarenhet av ledningsuppgifter och marknadsföring från olika delar av koncernen. Andersen vill ge mera av sin tid åt familjen, styrelsearbetet och konsultering.

Fazer-koncernens personaldirektör Pekka Heinänen har beslutat att ta emot ett nytt uppdrag utanför koncernen. Han slutar på Fazer 31.7 2011. Heinänen har verkat som koncernens personaldirektör sedan år 2004.

”Jag vill tacka Teija Andersen och Pekka Heinänen för deras långa och förtjänstfulla karriärer i Fazer-koncernen. Det har varit givande att arbeta med dem", säger Karsten Slotte.

Tilläggsinformation:

Karsten Slotte, koncernchef, tel. +358 40 507 7065

Ulrika Romantschuk, direktör, kommunikation och intressegruppsrelationer, Fazer-koncernen, tel. + 358 40 566 4246

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder. Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Till koncernen hör två affärsområden, Fazer Food Services och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer-koncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2010. Koncernen har ca 16 500 anställda.

Fazer Food Services

Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden. Fazer Food Services erbjuder läcker mat och kundanpassade servicelösningar. Fazer Food Services har närmare 1 400 restauranger i Finland, Sverige, Norge, Danmark och Ryssland.

Fazer Bageri & Konfektyr

Fazer är det ledande bageriföretaget i Finland och ett av de ledande i Östersjöområdet och Ryssland. Bröd och bakverk bakas i Finland, Sverige, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland var Fazers verksamhet går under namnet Hlebnyj Dom. I konfektyrbranschen är Fazer det ledande företaget och en stark aktör i Östersjöområdet. Tre konfektyrfabriker är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand tillverkas sockerkonfektyr och i Högfors tillverkas tuggummi.