Fazer-konditor deltar i choklad-VM

Fazers Eero Paulamäki deltar i den nordiska uttagningen till choklad-VM i Köpenhamn i mars. Denna prestigefyllda tävling, som är den enda i sitt slag i världen, ägnas helt åt kreativa sätt att använda choklad och några av världens mest begåvade chokladmakare deltar.

Den nordiska uttagningen inför de sjätte världsmästerskapen inleds den 5 mars med Fazers Eero Paulamäki som Finlands representant. Temat för årets tävling är ”Inspiration från naturen” och tävlingsdeltagarna måste lyckas överföra detta tema i färg, form, lukt och känsla i sina bidrag för att imponera på domarna.

Eero har mer än tolv års erfarenhet som professionell chokladmakare och konditor, och arbetar nu på Karl Fazer Café på Glogatan i hjärtat av Helsingfors. Han har tränat hårt i månader för att vara väl förberedd inför den intensiva tredagarstävlingen och håller sina ambitiösa recept strikt hemliga. Deltagarna måste gjuta en pralin, baka dagens kaka, tillreda en chokladdryck och göra en skulptur.

”Att vinna choklad-VM skulle betyda massor för mig. Första gången jag ställde upp i en tävling var 2001 när jag var 16 år, och jag har varit fast sedan dess. I tävlingar kan jag experimentera med helt nya saker, och prova tekniker som jag normalt sett inte får tillfälle att använda”, säger Eero Paulamäki, chefskonditor på Karl Fazer Café.

Karl Fazer var den första konditormästaren på Fazers café på Glogatan och många av de recept som han skapade för över 100 år sedan används fortfarande av Eero.

”Fazers fina bakverk och handgjorda choklad har långa traditioner, ända sedan vårt första café öppnades av Karl Fazer år 1891. Eero representerar den senaste generationens konditormästare på Fazer. Det enda sättet att fortsätta överträffa våra kunders förväntningar är att hitta de största begåvningarna, som Eero. Tävlingar som choklad-VM ger våra anställda möjlighet att visa upp sina talanger och pressa sin förmåga till det yttersta”, säger Kristian Helanne, som ansvarar för Fazer Cafés verksamhet.

Choklad-VM är en tävling som ordnas vartannat år av Barry Callebaut, världens största chokladtillverkare. Deltagarna i den nordiska uttagningen kämpar om äran att få representera hela regionen på Salon du Chocolat Professionnel i Paris i oktober.

Mer information:

Instagram & Twitter:
#suklaamestari
@EeroPaulamaki
@FazerSuomi

www.fazer.fi/fazercafe

Porträtt av Karl Fazer:

Bilder:
www.fazergroup.com/media

Bildbank - Media/Press – World Chocolate Master 2015

Video:
Besök Fazers chokladfabrik:

Liisa Eerola, chef för partnersamarbeten, tfn +35 8 44 710 8860
Kristian Helanne, direktör, Fazer Café, tfn +35 8 40 831 8300

E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser