Fazer köper Frebaco Kvarn i Sverige

Fazer-koncernen fortsätter att verkställa sin tillväxtstrategi och investerar i havre genom att köpa Frebaco Kvarn i Sverige. Genom förvärvet fördubblar Fazer sin havrekapacitet och blir en betydande aktör inom den globala havreexporten. Tillskottet av Frebaco ger Fazer Kvarn en unik expertis inom havre och utökad kunskap om den nordiska konsumenten.

- Vi fortsätter förverkliga vår tillväxtstrategi och förstärker vår position, både i Sverige och inom havre. Under de senaste åren har vi investerat 15 miljoner euro i vår havreproduktion i Finland. I och med detta förvärv blir Fazer en aktör inom den internationella kvarnverksamheten. Vårt mål är att växa internationellt och exportera havre från Finland och Sverige till marknaderna i Centraleuropa och Asien, säger Christoph Vitzthum, Fazers koncernchef.

Snabbt växande efterfrågan på nordisk havre

I och med hälso- och välmåendetrenden är supermaten havre populär i hela världen. Den nordiska havren är ren, naturlig och av utmärkt kvalitet. Havrens påvisade och EU-godkända hälsoeffekter intresserar konsumenterna.

För att svara på den ökade efterfrågan på havre byggde Fazer en havrekvarn i Lahtis i Finland år 2013 och investerar som bäst i en fördubbling av dess kapacitet. I och med förvärvet av Frebaco i Lidköping i Sverige fördubblar Fazer ytterligare sin havrekapacitet. Fazer Kvarn, med verksamhet både i Lahtis och i Lidköping, blir en betydande aktör i den globala havreexporten. I dag kommer över hälften av Fazers omsättning från havre från export till 30 länder. Fazer har nyligen lanserat havreingredienser med mervärde – beta-glukan, protein och olja från havre – som riktas in på den globala marknaden.

- Havre är en internationell framgång för vår kvarnverksamhet. Fazer och Frebaco har båda arbetat med forskning och utveckling samt produktutveckling inom havre i samarbete med universitet och forskare. Nu slår vi ihop våra krafter och får en ännu djupare kunskap om denna nordiska supermat. Genom Frebacos konsumentprodukter får vi också tillgång till  detaljhandelskanaler i Sverige, säger Heli Arantola, som leder Fazers kvarnverksamhet.

Frebaco Kvarn, med havre-, vete- och rågkvarnar, ligger i Lidköping, Sverige. Kvarnen tillverkar produkter av hög kvalitet och hälsosamma och ekologiska produkter under varumärket Frebaco Kvarn: Mjöl och havreprodukter till livsmedelsindustrin samt müsli, gröt, frukostflingor och matgryner till konsumentmarknaden. All spannmål som ingår i Frebacos produkter odlas på Västgötaslätten.

- Havrebaserade produkter växer kraftigt på marknaden både inom livsmedelsindustrin och på konsumentmarknaden. Vi ser Fazer som en betydelsefull ny ägare som ger rätt förutsättningar för fortsatt utveckling av Frebacos verksamhet, säger Stefan Hollerup, vd på Frebaco Kvarn.

Kort om Fazer Kvarn

• Fazer Kvarn, grundad 1971, producerar olika spannmålsprodukter så som mjöl, flingor och mixer för bagerier och övrig matindustri.
  • Fazer är den största kvarnen i Finland och representerar den främsta expertisen inom kvarnverksamhet.
  • Sysselsätter cirka 70 personer.
  • År 2015 var Fazer Kvarns omsättning 60 miljoner euro.
  • The American Institute of Baking (AIB), en i branschen välkänd extern certifieringsorganisation, bedömer årligen Fazer Kvarns produktionsprocess. År 2015 var resultaten återigen utmärkta.

Kort om Frebaco Kvarn

• Finns i Lidköping, Sverige.
  • Grundad 1981.
  • Havre- ,vete- och rågkvarnar.
  • År 2015 uppgick Frebaco kvarns omsättning till 268 miljoner SEK.
  • Sysselsätter cirka 60 personer.
  • Produkter av hög kvalitet och hälsosamma ekologiska produkter under varumärket Frebaco Kvarn: müsli, gröt, frukostflingor och matgryn.
  • FSSC 22000-, ISO 9001- och ISO 14001-certifierad.

Bilder: www.fazergroup.com/pictures, ”media_press”, ”Fazer Mylly”

Ytterligare information:

Heli Arantola, SVP, Strategy & Renewal, Fazer Group, Fazer Mills, tel. +358 500 505 762

Sara Ullmark, Communications Manager, Fazer Sweden +46 73 06 22 555

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. I år firar Fazer 125-årsjubileum och att det är 150 år sedan företagets grundare Karl Fazer föddes. Fazer-koncernens omsättning 2015 uppgick till mer än 1,5 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar: