Fazer lämnar Ryssland

Fazer har beslutat att lämna Ryssland och avslutar all sin verksamhet i landet. Fazer har tre bagerier i St. Petersburg och ett i Moskva, och ca 2 300 anställda i landet. År 2021, uppgick omsättningen från Ryssland till ca 157 miljoner euro, vilket motsvarar 13 % av koncernens omsättning.

”Vi ser ingen annan lösning än att lämna Ryssland. Rysslands attack mot Ukraina är en aggressionshandling som har tragiska konsekvenser i hela regionen. Vi har många olika intressentgrupper och allvarliga konsekvenser att beakta och har därför inte haft möjlighet att lämna landet så snabbt som vi hade önskat. Vi har arbetat utan avbrott och framskridit så fort som möjligt med beaktande av potentiella risker och hot.”, säger Fazers koncernchef Christoph Vitzthum.

Avvecklingen kommer att ske med vederbörlig hänsyn till personal och lokal lagstiftning.

Jag förstår att många av våra lojala och högt värderade kunder samt andra intressenter har ansett att vi borde ha fattat detta beslut tidigare. Jag kan försäkra er om att detta beslut alltid var det enda alternativet men att vi inte hade möjlighet att fatta beslutet tidigare på grund av ovan nämnda orsaker” tillägger Christoph Vitzthum.

Fazer har tidigare meddelat att företaget avbryter all export av sina produkter samt alla investeringar till Ryssland.

Fazer-koncernens mediaservice i Finland, tfn. +358 40 668 2998, media@fazer.com