Fazer lanserar ett nytt växtbaserat varumärke - Fazer Willja

Det nya varumärket Fazer Willja, med en bred produktfamilj, erbjuder växtbaserade alternativ till dagens olika måltider och vill tillgodose den ständigt ökande efterfrågan på växtbaserade produkter. Fazer Willja erbjuder mjölkfria produkter inom matlagning och bakning, färdiglagad växtbaserade måltidsprodukt och granolas. Samtliga produkter från Fazer Willja är gjorda av nordisk havre. De nya produkterna kommer löpande till de svenska butikerna, från januari och fram till april 2022.

Efterfrågan på växtbaserade produkter ökar i Sverige och enligt en marknadsundersökning* som Fazer lät göra i december 2021 skulle över hälften av svarspersonerna vilja äta mer växtbaserade produkter än vad de gör idag. Nu lanserar Fazer den nya växtbaserade produktfamiljen och varumärket Fazer Willja i Norden med ambitionen att göra det enklare för konsumenter att välja mer växtbaserat. De nya produkterna kommer löpande till de svenska butikerna från januari till och med april 2022.

Den nya produktfamiljen Fazer Willja består av smakrika, mjölkfria havrebaserade produkter som är lätta att använda. Produkterbjudandet sträcker sig från frukost granolas till mjölkfria havrebaserade snacks, bak- och matlagningsprodukter samt färdiglagad växtbaserade Fazer Willja Veggie Bites. Majoriteten av Fazer Willjas produkter passar även vegansk kost och innehåller även glutenfria alternativ. Alla produkter är gjorda av nordisk havre av hög kvalitet.

- Konsumenter visar ett allt större intresse för vilken påverkan den mat de äter har på deras välbefinnande och på planeten. Vi vill göra det enkelt för alla att tillföra mer växtbaserad mat i sin vardag utan att kompromissa med smak. Enligt vår undersökning efterlyser svenska konsumenter bland annat fler växtbaserade matlagningsprodukter och växtbaserade färdiga rätter, Fazer Willja är ett svar på denna önskan, säger Mats Liedholm, vd för Fazer Sverige.

Ökat intresse för växtbaserad mat
Enligt en konsumentundersökning* gjord av Fazer ökar användningen av växtbaserade produkter i alla nordiska länder. I Sverige säger 76% att man använder växtbaserade produkter samt 53% säger att man skulle vilja äta mer växtbaserad mat än vad man gör idag och enligt YouGov** menar en femtedel av svenskarna att deras konsumtion av vegetarisk mat har ökat under det senaste året.

- Ett av våra hållbarhetsmål är att ha ett ännu större växtbaserat utbud än vad vi redan har idag. Här har Fazer Willja en viktig roll och påskyndar Fazers omvandling till ett modernt och hållbart livsmedelsföretag, fortsätter Mats.

Pionjär inom havreinnovationer
Fazer har ett strategiskt fokus på nordisk havre och besitter en framstående kompetens, teknologi och förmåga att omvandla havre till betydelsefulla konsumentprodukter. Förra året fördubblade Fazer kapaciteten på sina havrekvarnar i Lahtis, Finland och i Lidköping, Sverige. Fazer använder också alla delar av havren i produktionen på Fazers xylitolfabrik i Lahtis Finland. Produktionen kommer att starta inom snar framtid och är ett exempel på cirkulär ekonomi. Fazers xylitol är gjord av havreskal, som är en biprodukt i malningsprocessen.

- Havre är ett fantastiskt spannmål med god smak. Dessutom är det också en lokal nordisk råvara som inte behöver transporteras långväga utan växer där våra kvarnar finns vilket gör den till ett hållbart alternativ, avslutar Mats Liedholm, vd Fazer Sverige.

Fazer Willjas produktfamilj

Fazer Willja Granolas, 400 g, är en knaprig och god granola gjord på nordisk havre. Granolan kommer i två goda smaker som många konsumenter har en relation till eller känner igen - Kanelbulle och Äppelpaj. Produkterna är sötade med honung.

Fazer Willja Oat for Cooking 15%, 250 ml är en fyllig, mjölkfri och glutenfri matlagningsprodukt som även passar vegansk kost. Den är fri från palmolja och går utmärkt att värma upp till exempelvis såser eller grytor.

Fazer Willja Oat for Whipping, 250 ml, är en fluffig, mjölkfri och glutenfri produkt för bakning som även passar vegansk kost.. Den ger ett härligt havrefluff till dina bakverk och är givetvis fri från palmolja.

Fazer Willja Veggie Bites, 200 g, är växtbaserade proteinkomponenter gjorda på bland annat nordisk havre (15%), och grönsaker. De är goda med ris eller pasta, i en wrap eller sallad, eller bara med en god dip. Lätta att tillaga i stekpannan eller ugnen. Redo att serveras inom 4-6 minuter! Dessa kommer i tre olika smaker – Ärta & Broccoli, Morot & Blomkål samt Rödbeta & Frön.

Fazer Willja Spread & Dip, 150 g, är en produkt som påminner om en hummus, men gjord av nordisk havre (cirka 20%), favabönor, örter och kryddor som kombinerar god smak. Innehåller kallpressad rapsolja som förstärker de naturliga smakerna från örter och kryddor. Produkten kommer i två olika smaker – Örter & Vitlök samt Ärta & Jalapeno, och de passar perfekt som sås, spread eller dipp till grönsaker etc.

* Nepa Shopper Study december 2021, Finland n=1 008, Sverige n=1 009, Norge n=1 004, Danmark n=1 001.
** YouGov Food & Health March 2021, n=1000 in Finland, Sweden, Norway and Denmark each.

För mer information, vänligen kontakta:
Karin Senning Planstedt, kommunikation Fazer Sverige: press@fazer.com, tfn 073 079 58 64

Mats Liedholm, Vd, Fazer Sverige, 072 211 40 85, mats.liedholm@fazer.com

Fazer Willja vill underlätta för konsumenter att välja mer växtbaserat. Fazer Willja erbjuder havrebaserade alternativ inom matlagning och bakning, färdiga växtbaserade måltider och frukost.

Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.

Northern Magic. Made Real

Citat