Fazer lanserar goda nyheter till sommaren

Sommarens goda nyheter från Fazer landar snart i konfektyrhyllan. Upptäck limited edition godispåsar i fruktiga smaker och den nya tillfälliga chokladkakan från Karl Fazer, med smak av Dumle Banan. Dumleklubban är tillbaka till konsumenternas glädje, och dessutom är den veganska och växtbaserade Karl Fazer Oat Choco gjord av nordisk havre nu en del av Fazers ordinarie sortiment.

- Det är med glädje som vi både re-lanserar tidigare favoriter hos konsumenter och presenterar nya fruktiga smaker inför sommaren. Att vi kan välkomna Karl Fazer Oat Choco, en vegansk produkt gjord på nordisk havre till det ordinarie sortimentet hos oss, och därmed erbjuda ett ännu större veganskt sortiment, är vi självklart mycket stolta och glada över, säger Robert Engman, VP, Commercial Fazer Sweden.

Nyheter Karl Fazer

Växtbaserat är en viktig del av Fazers erbjudande och havre som råvara ligger företaget varmt om hjärtat. Nu kommer Karl Fazer Oat Choco i Karl Fazers portfölj. Oat Choco ser både ut och smakar som en choklad, men är inte en choklad.  Oat Choco är gjord på nordisk havre, är växtbaserad, vegansk och laktosfri samt tillverkad av 100 % ansvarfullt producerad kakao. Produkten kommer i två smaker, Oat Choco och Oat Choco Hasselnöt.

Karl Fazer presenterar även ytterligare en nyhet, limited edition chokladkakan Karl Fazer Dumle Banan. Chokladkakan har en oemotståndlig kombination av len mjölkchoklad och Dumlekolabitar med banansmak. Chokladkakan är tillverkad av färsk mjölk och 100 % ansvarfullt producerad kakao och kommer i två storlekar, 70 gram och 145 gram.

Dumlenyheter i butik

Dumle är en härlig klassiker som de allra flesta känner till. Bland sommarens nyheter hittar vi Dumle summer mix, en fruktig och fräsch limited edition mixpåse Dumlekolor i smakerna jordgubb, banan och äpple.

Säsongspåsen Dumle Strawberry med Dumlekolor i smak av jordgubb blev snabbt en favorit när den lanserades inför sommaren 2020. Nu är den åter tillbaka under ett sommarbesök.

Ytterligare en limited edition nyhet är Dumle Banan, Dumlekolorna i smak av banan kommer som tillskott i lösviktsgodishyllan under sommaren.

Dessutom är den älskade klassikern Dumleklubban tillbaka i Dumle-familjen, till konsumenternas glädje.

Samtliga produkter är tillverkade av 100 % ansvarsfullt producerad kakao.

Tutti Frutti och Palle Kuling Fruktpengar

Tutti Frutti Summer Rings är en somrig limited edition godispåse med smak av fläder/päron, persika/lime, jordgubb/rabarber och mango/melon. Tutti Frutti Summer Rings som även kommer som lösviktsgodis, är vegansk och tillverkad med naturliga färg- och smakämnen.

En klassiker från Fazer som kommer tillbaka till det ordinarie sortimentet är Palle Kuling Fruktpengar, godis för lösviktsgodishyllan i fruktiga smaker av päron, hallon, apelsin och ananas.

Samlade produktnyheter:

Karl Fazer Dumle Banan 140g (Limited edition)

Karl Fazer Dumle Banan 70g (Limited edition, endast servicehandeln)

Karl Fazer Oat Choco 62g (ordinarie sortiment)

Karl Fazer Oat Choco hasselnöt 62g (ordinarie sortiment)

Tutti Frutti Summer Rings 180g (Limited edition)

Tutti Frutti Summer Rings lösvikt (Limited edition)

Dumle Summer Mix 220g (Limited edition)

Dumle Strawberry 120g (Limited edition, endast servicehandeln)

Dumle Banan lösvikt 3kg (Limited edition)

Dumle Original klubba 100g (ordinarie sortiment)

Palle Kuling Fruktpengar 2kg lösvikt (ordinarie sortiment)

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karin Senning Planstedt, kommunikationsansvarig, Fazer Sverige
press@fazer.com, 073 079 58 64

För produktförfrågningar, vänligen kontakta:
Linnea Dubois, EKPR & Kommunikation
linnea.dubois@ekpr.com, 073 531 30 99

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Norden, Baltikum och ytterligare till ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2021 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet medarbetare till ca 8 000.

Citat

Robert Engman, VP, Commercial Fazer Sweden