Fazer ny samarbetspartner till En Svensk Klassiker – vill bidra till en god start på dagen

Att öka kunskapen om god hälsa och välbefinnande är ett viktigt område i Fazer hållbarhetsarbete. Företaget har nu inlett ett samarbete med En Svensk Klassiker där målet är att inspirera och öka medvetenhet om betydelsen av sunda frukostvanor och mer rörelse.

Goda och hälsosamma frukostvanor skapar en bra grund för dagen. Med det budskapet går Fazer in som ny partner till En Svensk Klassiker. I Fazers breda frukostsortiment finns bland annat växtbaserade produkter som müsli, gröt, granola samt smoothies och ett gediget utbud av brödprodukter som inkluderar fullkorn, surdeg men även andra frukostklassiker som Skogaholmslimpan.

- Vi vill bidra till att öka medvetenhet om betydelsen av sunda frukostvanor och mer rörelse. Det är därför både ett roligt och meningsfullt samarbete som vi har inlett med En Svensk Klassiker, där vi tillsammans ska inspirera till välmående genom en bra start på dagen med goda frukostvanor. En Svensk Klassiker är en idrottsutmaning som handlar om glädje och gemenskap, värdeord som går bra ihop med våra varumärken och njutningsfulla frukostutbud, säger Hilda Björkman, marknadsansvarig Fazer bageri Sverige.

En Svensk Klassiker har i över 50 år motiverat hundratusentals människor i Sverige att röra på sig och träna, året runt och under hela livet. Här välkomnas såväl motionärer som elit att delta, där alla har sina egna mål att nå och ställer upp efter just sina förutsättningar. Glädje, svett och gemenskap i en fantastisk kombination och stoltheten efteråt är oslagbar. För att tillgodogöra sig träningen behövs också bra och nyttig näring. Bra mat som gör att man orkar med en aktiv vardag och fysisk träning.

–Vi är stolta och glada över vårt nya samarbete med Fazer. Vi hoppas kunna motivera nybörjare och motionärer att röra på sig lite till och skapa nya vanor för livet. Vi vill belysa vikten av rörelse och motion för ett friskt och hälsosamt leverne samt betydelsen av att ha olika målsättningar som motivatorer i vardagen, säger Michael Thorén, VD för En Svensk Klassiker.

Om En Svensk Klassiker
En Svensk Klassiker är en idrottsutmaning utöver det vanliga där du inom en 12-månaders period ska skida Engelbrektsloppet eller Vasaloppet, cykla Vätternrundan, simma Vansbrosimningen och springa Lidingöloppet. Vår mission är att göra Sverige och svenskarna friskare och grundtanken är att motivera till motion och träning året om. Tack vare satsningar som Skolklassikern och Min Klassiker finns stora möjligheter för alla, oavsett nivå, att utmana sig själva genom att skida, cykla, simma och springa över hela Sverige.

Fazers frukostsortiment
Fazer har ett brett sortiment som passar bra till frukost: bröd från varumärkena Fazer och Skogaholm, flingor, gröt och müsli från Frebaco, smoothies från Froosh och havredryck från Aito. Läs gärna mer här

För mer information vänligen kontakta:
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige
ebba.beck-friis@fazer.com

Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.

Citat

Hilda Björkman, marknadsansvarig Fazer bageri Sverige.
Michael Thorén, VD för En Svensk Klassiker.