Fazer och Marthorna: Se bröd med nya ögon

Fazer och de finska Marthorna har kommit överens om samarbete för att främja den finländska brödkulturen och utmanar därför alla att se brödets möjligheter med nya ögon. Marthakretsarna ordnar inspirerande kurser med brödtema runt om i Finland från och med i höst. På brödkurserna presenterar Marthorna och Fazer nya sätt att använda bröd för finländska hushåll och inbjuder alla att vara med och skapa nya slags smakupplevelser.

”Brödets värld av smaker är mångsidig. Brödet var ett tag ute i kylan i matsammanhang, men på senaste tid har brödanvändningen så småningom blivit mångsidigare och brödet har igen fått ett lyft. Årets hetaste mattrend street food och olika slags hemgjorda hamburgare är utmärkta exempel på brödets mångsidighet”, berättar Liisa Eerola, som är chef för Fazers partnerskapsprogram.

Men hjälp av bröd bygger man snabbt upp en näringsrik frukost, ett läckert mellanmål före träningen, ett kvällsmål – eller en romantisk överraskningsbrunch. Man kan variera smakkombinationerna enligt situation och preferenser. Den finländska brödkulturen är ovanligt rik, för placerade mellan öst och väst har vi finländare plockat åt oss de bästa bitarna från båda två.

”Den första måltiden vi lär oss tillreda som barn är bröd. Med bröd får man lätt bränsle för att må bra och orka. Det är också roligt att tillbringa tid tillsammans och skapa med bröd – kocka tillsammans med familjen eller kompisarna under en kväll. Vem som helst lyckas och man kan alltid hitta på något alldeles nytt med bröd”, utmanar Eerola, som själv också är både Martha och mamma, med det vardagsansvar det innebär.

Brödkurser runt om i Finland

Vardagslösningar, familjernas välmående, finländskhet och naturligtvis smakupplevelser förenar Fazer och Marthorna. På brödkurserna presenterar Marthorna och Fazer tankar om brödets mångsidighet och olika användningsmöjligheter samt idéer för att må bra i vardagen.

Marthaförbundet (1899) grundades i Helsingfors bara några år efter att Karl Fazer öppnade sitt konditori på Glogatan (1891). Fazer är fortfarande ett familjeföretag, som bakar runt om i Finland. Av det bröd som Fazer säljer i Finland bakas 95 procent i hemlandet.

”Bröd är viktigt för Marthorna. Därför är vi gärna med och främjar den finländska brödkulturen tillsammans med Fazer. Under hösten kommer marthakretsarna att arrangera inspirerande kurser med brödtema på olika håll i Finland”, berättar Arja Hopsu-Neuvonen från Marthaförbundet.

Finländska brödsmaker

”Det finländska brödutbudet är mångsidigt och brödet väljs omsorgsfullt. Rågbröden är ständiga favoriter i Finland, men också fullkornsprodukter och ljusa bröd med olika korn är populära. Då man väljer bröd vill man ha ett gott, färskt och nyttigt bröd. Det är också viktigt att brödet är inhemskt och passar hela familjen”, berättar Eerola.

Bröd är en hälsosam delikatess, som skapas av naturens gåvor. Enligt kostrekommendationerna är den lämpliga mängden spannmålsprodukter sex portioner för kvinnor och nio portioner för män per dag. Av detta borde häften vara fullkornsbröd. Fullkornsbröd är en källa för bra kolhydrater. Det innehåller mycket fibrer samt olika slags vitaminer och mineraler och är dessutom en proteinkälla.

Fazer har under de senaste åren inspirerat finländarna att använda bröd på nya sätt och förnya brödkulturen. Under temaprogrammet har olika inspirerande brödmaterial skapats, till exempel läckra recept, videon, evenemang och en temasida om bröd på nätet.

Ytterligare information:
Liisa Eerola, chef för partnerskap, Fazer, tel. 044 710 8860
Satu Ikäheimo, kommunikationschef, Fazer, tel. 050 380 4996
E-postadresserna har formen fornamn.efternamn@fazer.com
Arja Hopsu-Neuvonen, utvecklingschef, Marthaförbundet, tel. 050 511 8116,
arja.hopsu-neuvonen@martat.fi

• Noggrannare information om tidpunkt och tidtabeller för brödkurserna får du från marthakretsarna på ditt område eller nätsidorna, till exempel www.martat.fi/piirit/uusimaa.
  • www.fazer.fi/leipa, #leipäherkku

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Marthaförbundet

Marthaförbundet är en medborgarorganisation som främjar hushålls och familjers välmående samt uppskattningen av hemkunskap. Organisationen ger sina medlemmar kunskap och beredskap att påverka sin egen omgivning och samhället. Marthaförbundet planerar organisationens verksamhet och publicerar material för hushåll inom ämnesområdena mat, näring, trädgårdsskötsel, miljö, hushållsekonomi och hemvård.

Till det finska Marthaförbundet hör 16 kretsar, där hushålls- och trädgårdsrådgivare med yrkesexamen arrangerar kurser och undervisning. Det finns 1 200 föreningar med över 46 000 medlemmar. Föreningarna samlas till marthakvällar med hushållskurser, hantverk, föreläsningar och studier.