Fazer öppnar fyra Gateau caféer på Arlanda flygplats

I höst öppnar Fazer, genom nytt partnerskap med SSP Group, fyra Gateau caféer på Arlanda flygplats. Caféerna kommer vara belägna på Marknadsplatsen och F-piren på terminal 5, Sky City och terminal 2. Här kommer besökare och resenärer på språng att kunna njuta av hantverksbakat bröd, kaffebröd och bakverk bakade på franskt vis samt en lättare lunchmeny.

- För oss på Fazer handlar allt om meningsfulla matupplevelser. Vi fortsätter att expandera med Gateau hantverksbageri och vi är mycket stolta över att snart finnas representerade på en så pass attraktiv plats som Arlanda flygplats. Det här kommer bli en viktig marknadsplats för Gateau, där vi kommer att tillföra en helt ny kategori med hantverksbakade produkter av hög kvalitet. Med SSPs expertis om marknadsplatsen tillsammans med vår passion för hantverkskunnande, kvalitet och underbara smaker har vi ett starkt partnerskap. Vi ser mycket fram emot att välkomna resenärer från världens alla hörn att uppleva vårt unika koncept, säger Johan Rosenblom, ansvarig för Fazer Retail.

Hantverksbageriet Gateaus utbud på Arlanda kommer att bestå av ett brett sortiment av bröd och konditoriprodukter, bakade för hand av skickliga bagare och konditorer. Samt kompletterat med Gateaus eget kaffe och ett utbud av smörgåsar och sallader. Inredningskonceptet går i linje med Gateaus övriga caféer, en inbjudande och varm inredningsmiljö i en blandning av marmor och mörkt trä. De nya caféerna opereras av SSP Group under ett licensavtal. Arlanda flygplats ägs och drivs av Swedavia.

 - Vi på SSP är otroligt stolta över detta samarbete och partnerskap. Gateaus historia och passion för hantverk och kvalitet är otroligt inspirerande och har en tydlig plats för människor som är på väg, vilket är de platser vi är experter på att verka. Gateau kommer ha en tydlig plats i vår portfölj och är ett koncept som differentierar oss ytterligare för framtiden. Vi ser otroligt mycket fram emot att öppna dessa 4 caféer på Arlanda som kommer möta alla framtida resenärer och bidra till den resenärsupplevelse som vi tillsammans med Swedavia vill uppnå, säger Björn Olsson, VD SSP Sweden.

Gateau är ett väletablerat hantverksbageri med anor från 1937. Passionen ligger i att kombinera den franska baktraditionen med svenska klassiska bakverk. Gateau har 34 caféer i Stockholm, Uppsala och Skåne. Sedan 2011 är Gateau en del av Fazer.

För mer information eller frågor, vänligen kontakta:
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige, 076-128 74 85, press@fazer.com

Johan Rosenblom, ansvarig för Fazer Retail, 070-454 31 40, johan.rosenblom@fazer.com

Om SSP
SSP är en ledande operatör av mat- och dryckesenheter i resemiljöer och driver restauranger, barer, kaféer, lounger och butiker främst på flygplatser och järnvägsstationer. SSP är verksamma i 35 länder över hela världen och har en omfattande portfölj med mer än 550 internationella, nationella, lokala och skräddarsydda varumärken.

Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.

Citat

Johan Rosenblom, ansvarig för Fazer Retail.
Björn Olsson, VD SSP Sweden