• Fazer Group/

Fazer öppnar två nya butiksbagerier: ICA Supermarket Format i Upplands Väsby och ICA Kvantum i Farsta

Fazers butiksbageri handlar om att skapa en inspirerande brödavdelning i butik och varje dag erbjuda ett nygräddat och smakrikt brödsortiment bakat från grunden. Nu har Fazers butiksbageri “Fazer Bageri” öppnat på ICA Supermarket Format i Upplands Väsby och ICA Kvantum i Farsta. På plats finns kvalificerade bagare som bakar ett brett sortiment med olika typer av bröd, bakade med råvaror av hög kvalitet.

Fazers gedigna bageritradition går tillbaka till 1891 där ledorden alltid handlat om bakglädje med kvalitet och smak i fokus. Förra året, 2023, öppnade Fazer sitt första butiksbageri i Sverige på ICA Supermarket Vanadis i Stockholm. Ett koncept där det varje dag finns nygräddat och smakrikt brödsortiment, bakat från grunden av bagare på plats.

- Vi är otroligt glada över att bredda vårt butiksbagerikoncept till både Upplands Väsby och Farsta. Traditionen med butiksbageri sitter i Fazers ryggrad då vi i Finland har över 100 butiksbagerier. I Sverige har vi 3 och vår ambition är att öka antalet butiksbagerier framåt, säger Fredrik Eklund, ansvarig för Fazer butiksbagerier.

Fazer butiksbageri på ICA Supermarket Format i Upplands Väsby öppnades den 29 maj.

- Våra kunder efterfrågar kvalitetsprodukter, så när det fanns en öppning med Fazer butiksbageri fann vi varandra. Jag ser fram emot att erbjuda våra kunder ett högkvalitativt, nybakat och unikt brödutbud sju dagar i veckan. Tillsammans med att vi i övrigt gör en totalförnyelse av vår ICA butik tror jag bageriet tillför mycket kundnytta, säger Fredrik Boestad, handlare på ICA Supermarket Format.

Fazer butiksbageri på ICA Kvantum i Farsta öppnades den 12 juni.

- Det känns roligt och spännande att kunna erbjuda våra kunder produkter bakade från grunden. Fazers butiksbageri kommer att erbjuda en ny nivå när det kommer till vårt utbud av bröd och kaffebröd och vi hoppas att det ska uppskattas av våra kunder. Butiksbageriet hjälper till att förstärka vår position som den ledande aktören i Farsta, säger Marcus Tjernell, butikschef ICA Kvantum i Farsta.

Sortiment i Fazers butiksbageri: nygräddat bröd bakat på noggrant utvalda ingredienser från grunden, bland annat Levain, baguette och havrebröd. Fazer butiksbageri kommer även att erbjuda olika bullar och bakverk som croissanter, bullar, munkar och donuts. Sortimentet kan variera beroende på butik.

Fazer Bageri
Fazer har ett brett brödsortiment genom varumärkena Fazer och Skogaholm, som bakas i egna bagerier i Eskilstuna, Umeå och Lidköping. I Fazer koncernen ingår även hantverksbageriet Gateau. I Finland har Fazer cirka 130 butiksbagerier med hantverksbakat bröd.

För mer information, vänligen kontakta:
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige: ebba.beck-friis@fazer.com

Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter och vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.

Citat

Fredrik Eklund, ansvarig för Fazer butiksbagerier.
Fredrik Boestad, handlare på ICA Supermarket Format.
Marcus Tjernell, butikschef ICA Kvantum i Farsta