• Fazer Group/

Fazer överväger förändringar i produktionsstrukturen för havredrycker och havrebaserade gurter

Fazer överväger förändringar i sin produktionsstruktur för havredrycker och havrebaserade gurter. I det fall att förändringarna förverkligas skulle all produktion av havre- och växtbaserade drycker ske i fabriken i Tingsryd, Sverige. Fabriken i Koria, Finland, skulle i sin tur bli ett nav fokuserat på produktion av havregurter.

Marknaden för växtbaserade drycker och gurter har förändrats avsevärt under det senaste året. Den tidigare starka konsumtionstillväxten har avtagit 1), och det finns en ökande mängd producenter av havre- och växtbaserade drycker på de europeiska marknaderna vilket resulterar i större tillgänglig kapacitet. De förändrade marknadsförhållandena har satt hög press på tillverkare, inklusive Fazer, att söka effektivitetsförbättringar för att säkra konkurrenskraften.

"I växtbaserade drycker har konsumtionen gått från tvåsiffrig tillväxt till en mer blygsam utveckling i de nordiska länderna. Konsumenterna är mycket prismedvetna, marknaden är kampanjdriven, och det kommer för få bra innovationer i marknaden. I en alltmer utmanande marknad skulle de planerade förändringarna göra det möjligt för oss att vara en konkurrenskraftig producent av havrebaserade drycker och gurter med hög kvalitet, inte bara i Sverige och Finland utan även för andra marknader", säger Krister Zackari, EVP & Verkställande Direktör för Fazer Lifestyle Foods.

Fazers fabrik i Tingsryd kan bli ett nav för all produktion av havredryck

För att säkerställa sin konkurrenskraft överväger Fazer förändringar i sin leveranskedja för att göra fabriken i Tingsryd till ett nav för produktion av havredrycker för alla marknader, också för marknader utanför Europa, medan fabriken i Koria, Finland, skulle fokusera på produktion av havrebaserade gurter. Gurter är växtbaserade produkter, som tillverkas av fermenterad havre och kan används på samma sätt som yoghurt. Fazer ser en god internationell tillväxtpotential också i gurter, och avsikten är att introducera dem till den svenska marknaden och andra marknader under de kommande åren.

"Våra två fabriker har olika profiler. I Koria har vi expertis och erfarenhet för att producera havrebaserade gurter, medan vi i Tingsryd har årtionden av erfarenhet och mycket effektiva processer för att producera havredrycker av hög kvalitet i stora skalor. Vi hoppas på att växa vårt varumärke Fazer Aito internationellt och är väl positionerade i Tingsryd för att använda nordisk havre och spannmål, samtidigt som vi har expertis i Koria för att göra detsamma inom gurter", säger Zackari.

Förändringarna kommer att kräva fackliga förhandlingar i Finland innan slutgiltiga beslut ska fattas. Om planerna förverkligas skulle produktionen av Fazer Aito-havredrycker och matlagningsprodukter flyttas gradvis till fabriken i Tingsryd under det kommande året. De möjliga förändringarna skulle ha en inverkan på personalen i Finland och kan uppskattningsvis leda till uppsägning av högst 93 tillsvidareanställda.

Trots nedgången i havredrycker den senaste tiden förväntas konsumtionen av växtbaserade produkter växa på längre sikt och Fazer är starkt engagerad i produktionen av havredryck och andra växtbaserade produkter i framtiden.

"Vi är mycket nöjda med den nya Fazer Aito produktfamiljen som nyligen lanserats i Sverige. Vi har introducerat flera spännande innovationer på marknaden, som en premium Barista, samt växtbaserade funktionella drycker med tillsatta vitaminer. Oavsett om man är vegan, vegetarian, flexitarian, eller bara någon som uppskattar god smak, passar våra produkter alla. Och som alltid, fokuserar vi på Fazer på att leverera god smak", säger Zackari.

Fazer använder nordisk havre i sina produkter och har en unik kompetens inom havre och förmåga att utveckla nya produkter som konsumenter efterfrågar. Den näringsrika och hållbara nordiska havren anses vara den bästa i världen på grund av de speciella odlingsförhållanden som inte finns någon annanstans i världen.

Källor

1) Nielsen ScanTrack Sweden, Denmark, Norway & Finland, Plant-based drinks, MAT 2YA Growth, Dec 2022, value & volume

Presskontakt Sverige:

Karin Senning Planstedt, karin.senning@fazer.com, tlf. 073 079 58 64

Fazer Lifestyle Foods

Fazer Lifestyle Foods möter den ökande efterfrågan på hälsosam och växtbaserad mat särskilt bland konsumenter som följer en hållbar livsstil. Företaget erbjuder moderna konsumenter en mängd olika växtbaserade produkter, till exempel havredrycker, frukostprodukter och smoothies. Produktsortimentet innehåller också mjöl, blandningar, mjölförbättringsmedel och ingredienser, sådana som xylitol, som säljs till företagskunder. Fazer är en föregångare inom havre och har gjort betydande investeringar i produktutveckling och produktion av havrebaserade produkter. Fazer Lifestyle Foods är ett av Fazers tre affärsområden. År 2022 sysselsatte det ca 700 personer och omsatte 260 miljoner euro.

Fazer Tingsryd fabriken

• Grundades 1948, Fazer förvärvade havredrycksfabriken i Tingsryd i mars 2022
  • Den första fabriken i världen som kommersiellt producerade havredrycker i början av 1993
  • Sysselsätter 180 personer
  • Finns i Tingsryd, Småland i sydöstra Sverige
  • Tillverkar växtbaserade drycker med svensk havre som huvudråvara
  • Utöver att producera Fazer Aito produceras även B2B och co-manufacturing (CoMA) för andra varumärken i stor skala
  • Exporterar produkter till över 10 länder i Europa, Asien och Oceanien

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.