Fazer representerar Sverige i Culinary World Cup 2018

2014 vann Fazer Culinary Team Sweden guld i storköksklassen i VM för kocklandslag. Nu ställer laget återigen in siktet på guld under VM i Luxemburg i november 2018. Temat är ”Against Food Waste” och uppgiften är att, på fem timmar, tillaga en trerättersmeny för 150 personer för endast fem euro per person.

Fazer Culinary Team Sweden kommer att representera Sverige i Expogast Villeroy & Boch Culinary World Cup 2018 och har nått stora framgångar i internationella tävlingssammanhang. Laget är regerande världsmästare i storköksklassen från Culinary World Cup 2014 och placerade sig på en andraplats i Culinary Olympics 2016. Nu tar laget sikte på Culinary World Cup 2018 och, som ett sätt att träna inför tävlingen, kommer laget att gästspela på ett tjugotal av Fazers restauranger runt om i Sverige.

- Vi ser otroligt mycket fram emot att tävla igen och blev överlyckliga när vi fick reda på att årets tema är Against Food Waste. Som kockar och matinspiratörer på Fazer har vi jobbat dagligen under många år med att klura ut sätt för att minimera matsvinnet. Temat spelar oss direkt i händerna, säger Dan Assarsson, lagkapten Fazer Culinary Team Sweden.

Culinary World Cup 2018
Tävlingen äger rum under mässan Expogast i Luxemburg den 23–29 november 2018. Deltagande lag ska konceptualisera, planera, organisera och förverkliga en trerättersmeny på temat Against Food Waste. Tävlingsmenyn består av en soppa, tre varmrätter; val av kött eller fisk och en vegetarisk varmrätt, en salladsbuffé samt en dessert. Lagen ska tillaga lunch åt 150 personer till en kostnad av fem euro per person.

Fazer Culinary Team Sweden
Fazer Culinary Team Sweden består av Dan Assarsson, Adam Hallberg, Daniel Lund, Marcus Ludvigsson, Patrik Sättgren och Susanne Strandqvist. Niclas Melin är lagets coach, Kurt Weid är mentor och Juanita Conway är projektledare. Läs mer om Fazer Culinary Team på www.fazer.se.

För mer information, vänligen kontakta:
Juanita Conway, Head of Gastronomy, Fazer Food Services
Telefon: + 46(0) 70 691 55 12
E-post: juanita.conway@fazer.com

Sofia Liljefors-Edlund, kommunikationsdirektör Fazer Sverige
Telefon: + 46(0) 72 526 49 91
E-post: sofia.liljefors-edlund@fazer.com

Om Fazer Food Services
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact. Fazer Food Services är ledande inom måltidstjänster i Norden. De flesta restauranger drivs under varumärkena Amica och Fazer och från 2016 även under varumärket Tastory. Våra drygt 200 enheter i Sverige finns bland annat på företag, skolor, universitet och sjukhus samt inom äldrevård och försvar och vi är cirka 1500 anställda. Läs mer på www.fazer.se.

Om oss

Fazer-koncernen 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.