Fazer ska mätta 19 000 militärer under Aurora 17

Nu inleds Sveriges största militärövning på över 20 år – Aurora 17. Över 19 000 män och kvinnor kommer att delta och Fazer är huvudleverantörer av både livsmedel och måltider. Hela nio länder deltar och Fazer strävar efter att anpassa maten till de olika matkulturerna, exempelvis efterfrågar USA en frukostmeny bestående av amerikanska pannkakor med sirap.

Fazer har tillsammans med Samhall ett fyraårigt avtal med Försvarets Materielverk (FMV), detta innebär att Fazer serverar mat till nästan alla landets militärer, på 60 enheter över hela Sverige. Mellan den 11–29 september genomförs Sveriges största militärövning på över 20 år – Aurora 17. Syftet med Aurora 17 är att samöva stridskrafterna för att öka den gemensamma förmågan att möta ett angrepp mot Sverige. Totalt deltar nio länder i Sveriges militärövning och det är många som ska äta, på olika platser.

– Det handlar om gigantiska volymer när 19 000 personer ska serveras mat i olika miljöer. Några av våra restauranger håller öppet dygnet runt under övningsperioden, exempelvis i Såtenäs. Militärerna tjänstgör dygnet runt under tio dagar och vissa av restaurangerna erbjuder natt-menyer, säger Therese Pettersson, sektorchef för Defence inom Fazer Food Services.

Matleveranser över hela landet
Militärövningen kommer att genomföras på marken, i luften och till sjöss. Fazer kommer
att laga maten till militärerna som är ute i fält, men även leverera livsmedel till de grupper som tillagar maten själva i fartyg och koktrossar på land. Fazer kommer också att leverera ett stort antal dygnsportioner som innehåller frystorkade rätter och mjukkonserver till de militärer som inte har tillgång till ett riktigt kök.

– Vid stora övningar som Aurora 17, är hela vår organisation extremt engagerad och involverad. Vi ser även till att lösa eventuella logistikutmaningar som kan uppstå. Under de höstveckor som övningen pågår äts måltiderna i både restauranger och i fält, säger Therese Pettersson.

Amerikanernas matpreferenser
I övningen deltar inte bara svenska trupper, utan även förband från Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Lettland, Litauen, Norge och USA. Viss anpassning sker till de olika ländernas matkulturer. Exempelvis har amerikanerna efterfrågat kycklingköttbullar, vita bönor, stekt potatis, bacon och givetvis – amerikanska pannkakor med sirap och sylt.

Kaloririk mat för tuffa uppdrag
Det finns kategorier av militärer som är i behov av speciell mat. Exempelvis behöver amfibiesoldater mycket kaloririk mat eftersom de jobbar under extra tuffa förhållanden. Samtliga måltider är energi- och näringsberäknade.

För mer information, vänligen kontakta:
Therese Pettersson, sektorchef för Defence inom Fazer Food Services
Mail: therese.pettersson@fazer.com
Tel: 070-290 06 17

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2016 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till närmare 15 000.

Fazer Food Services serverar närmare 85 000 måltider dagligen i Sverige under varumärkena Fazer, Tastory och Amica. Fazer Food Services Sverige har cirka 1500 anställda och driver cirka 200 enheter på företag, skolor, universitet samt inom försvar, sjukvård och äldrevård.