Fazer uppnår rekordomsättning trots utmanande affärsmiljö

Fazer nådde nya höjder 2013 med en omsättning på 1 696 miljoner euro. Koncernens rörelsevinst uppgick till 49,0 miljoner euro. Fazers årsredovisning som publiceras idag visar på positiva utsikter för 2014.

Koncernens resultat för 2013 var tillfredsställande, trots det svåra marknadsläget. Fazers omsättning ökade med 2,3 procent och blev 1 696 miljoner euro. Efter rekordåret 2012 låg rörelsevinsten på samma nivå som åren dessförinnan och uppgick till 49,0 miljoner euro, 19,6 miljoner euro lägre än 2012.

“Utvecklingen under året visar att Fazer har förmåga att utvidga sin verksamhet också då marknadsläget är ogynnsamt”, säger Christoph Vitzthum, Fazers koncernchef. Hans företrädare Karsten Slotte lämnade företaget i oktober i enlighet med sitt beslut att avgå året då han fyllde 60.

Mod leder till framgång

Fazers tillväxt är resultatet av företagets uppdaterade tillväxtstrategi. En viktig orsak till framgången har varit koncernens förmåga att förnya sitt utbud och expandera till nya produktkategorier och tjänster. Ett exempel på detta är att Fazer introducerade sina berömda varumärken Geisha, Marianne, Julia och Suffeli i kexkategorin.

“Vi kommer att fortsätta att genomföra vår strategi och fokusera på att utnyttja vår starka ställning på huvudmarknaderna i alla våra affärsverksamheter 2014”, säger Christoph Vitzthum.

Förutom att Fazers varumärken tog topplaceringar i varumärkesrankingar fick Fazer priset European Candy Kettle Award 2013. Priset delas ut varje år till ett europeiskt konfektyrföretag som har utmärkt sig när det gäller produktkvalitet, produktionsutveckling samt forskning och teknologi, och som har lyckats utmärkt med försäljning, marknadsföring och internationellt samarbete.

Fazer bryter ny mark

Fazer har verksamhet på åtta marknader och export till över 40 länder. Koncernen gjorde flera framsteg på huvudmarknaderna Finland, Sverige, Ryssland, Estland, Lettland, Litauen, Norge och Danmark år 2013. I Ryssland bibehöll koncernen sin ledande position på bagerimarknaden. I Sverige ökade försäljningen av Karl Fazer-chokladkakor betydligt, 19 procent, och överträffade klart förväntningarna.

Fazer utvidgade sin verksamhet inom den globala travel trade-försäljningen genom att expandera till nya regioner, däribland de internationella flygplatserna i Abu Dhabi och Istanbul. Utvidgningen i Mellanöstern framskred i Förenade Arabemiraten och Qatar. Fazer lyckades också få in en fot på den asiatiska marknaden genom två nya kundrelationer i Kina. Därtill var Fazer ett av de snabbast växande internationella konfektyrföretagen på travel trade-marknaden i Mellanöstern och Afrika.

“I enlighet med vår strategi kommer vi fortsättningsvis att sträva efter tillväxt på våra huvudmarknader och utvecklas på nya intressanta marknader”, säger Christoph Vitzthum.

Geisha bidrog starkt till tillväxten inom travel trade. Under året lanserade Fazer även sin premiumchokladserie Fazer Magic.

Fazer behöll sin starka position på den svenska marknaden

I Sverige behöll Fazer sin marknadsposition genom fokusering på försäljning och betoning på kvalitet och smak. 2013 var ett framgångsrikt år för Fazer i Sverige.

Fazer lyckades öka sin andel på den stabila konfektyrmarknaden, och verksamheten växte kraftigt tack vare en stark fokusering på försäljning. Chokladförsäljningen ökade med 20 % och överskred förväntningarna. Koncernen behöll sin starka position inom bageri genom att koncentrera sig på ökad lönsamhet och tillväxt. Fokus låg på lansering av nyheter, däribland bageriprodukter under Fazers starka varumärken som Marianne Chokladboll.  Lingonkusar, som bakas på råg och vete med bär och frön, var den bästsäljande nyheten på marknaden 2013.

”Vid lansering av nya produkter på marknaden har vi lyckats med att strategiskt utnyttja att vi finns så nära de svenska konsumenterna och att vi har goda relationer till handeln”, säger Christoph Vitzthum.
År 2013 slutfördes integreringen av Scandinavian Facility Management AB (SFAB) i Fazer Food Services Sverige, efter förvärvet av företaget 2012. Utvecklingen stärker Fazers marknadsposition och öppnar dörrar till nya kundsegment. Nya koncept infördes under året och fokuseringen på mat, smak och hållbar utveckling intensifierades. Försäljningen ökade trots en nedgång på måltidstjänstmarknaden.

Företagsansvaret utvecklas

Fazer utvecklade aktivt sin företagsansvarsstrategi år 2013. Koncernen strävar efter att verka på ett etiskt och ansvarsfullt sätt i all sin verksamhet. Företagsansvaret är en oskiljaktig del av Fazers varumärke. För att skapa ökad transparens har Fazer valt att för första gången publicera sitt skatteavtryck som en del av rapporteringen för 2013.

Fazers anseende har undersökts under flera års tid i Finland med Reputation Institutes modell RepTrak©. År 2013 genomfördes undersökningen också i Sverige och St. Petersburg. Resultaten visar att Fazers anseende är högt på alla dessa marknader.

Under året började koncernen ange ursprungslandet i produktspecifikationerna för huvudingredienserna i lunchrätterna på alla Amica-restauranger i Finland. Över 80 procent av det kött som serveras i restaurangerna har lokalt ursprung.

År 2013 åstadkom man en minskning i produktionssvinnet inom Fazers funktioner i Sverige med 25 procent jämfört med nivån 2011. I Finland minskade produktionssvinnet med närmare 23 procent. Fazer startade även ett projekt för att minska avfallet och utsläppen av avfallsvatten på produktionsanläggningarna i Ryssland i slutet av år 2012. År 2013 kom cirka 53 procent av den el som förbrukades av Fazers bageri-, kvarn- och konfektyrverksamhet från förnybara källor.

Utsikter inför framtiden

Marknadssituationen på Fazers huvudmarknader förväntas vara osäker även under 2014. Den höga volatiliteten i råvarupriserna kommer fortsatt att påverka verksamheten. Exempelvis antas priset på kakao, som steg under år 2013, ligga på en hög nivå också under år 2014. Den hårda konkurrensen förväntas fortsätta i bageriverksamheten.

Fazer planerar utveckling inom alla verksamhetsområden. Koncernens största lansering inom bake-off kategorin för bageriprodukter är Fazer Baker’s Market, ett nytt koncept som kombinerar atmosfären av torghandel, ett europeiskt bageri och en delikatessbutik i ett. Fazer planerar också utveckla verksamheten på restaurangerna, till exempel med nya lösningar för take away och catering.

”Fazers positiva utveckling visar att företaget har stor potential att växa på olika marknader och inom nya segment, produkter och tjänster”, säger Christoph Vitzthum.

Fazer-koncernens strategi strävar efter lönsam tillväxt inom nuvarande och nya produktkategorier, både på hemmamarknaderna och utvalda tillväxtmarknader. Under året förväntas omsättningen och lönsamheten öka.

Sammanfattning av Fazers resultat 2013

• Fazer-koncernens omsättning uppgick till 1 695,7 miljoner euro; en ökning på 2.3 procent jämfört med 2012.
  • Rörelsevinsten uppgick till 49,0 miljoner euro.
  • Affärsverksamhetens kassaflöde var 115,3 miljoner euro.
  • Koncernens räntebärande nettoskulder minskade och uppgick till 33,3 miljoner euro vid utgången av året.
  • Koncernens soliditet ökade till 58 procent.
  • Fazer förvärvade SMI, ett norskt företag som från november till december 2013 hade en omsättning på 8,7 miljoner euro.
  • Vid utgången av 2013 hade Fazer 15 595 anställda, vilket innebär en ökning på 0,3 procent från året innan.
  • Christoph Vitzthum utnämndes till koncernchef för Fazer-koncernen från och med 1.10.2013.

Årsredovisning 2013

Fazers årsredovisning 2013 är publicerad på Fazers nätsidor www.fazergroup.com/about-us/annual-review/
Tryckta årsredovisningar kan beställas per e-post från toimistopalvelut(at)fazer.com eller via Fazers nätsidor.

För mer infromation, vänligen kontakta:
Jouni Grönroos, ekonomidirektör och vice verkställande direktör, tel. +358 40 504 5125

Ulrika Romantschuk, marknadsförings- och kommunikationsdirektör, tel. +358 40 566 4246

För bokning av intervjuer med Christoph Vitzthum, kontakta Johanna Savander, tel. +358 50 326 4098

Fazer-koncernen
Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar: