Fazer vill se fler föräldrar i skolrestaurangen

Fazer har sedan 1996 drivit utvecklingen av skolmåltidsupplevelsen. Fazer ser föräldrars engagemang som en viktig ingrediens i framtidens skolmat. För att uppmuntra till dialog instiftar Fazer nu ett pris till Årets Föräldrainitiativ. Priset delas ut i samband med White Guide Junior-galan den 27 maj.

Fazer serverar skolmat under varumärket Amica på drygt 60 skolor och förskolor runt om i landet. I rollen som kunskapsledare inom skolmåltider ser Fazer att dialogen med föräldrar behöver stärkas ytterligare.

- Bra matvanor är en förutsättning för att må bra, växa, och klara av skolarbetet. Här har vi som skolmatsleverantör ett stort ansvar. Och vi tror på en nära dialog med hemmiljön. Alla föräldrar har en stående inbjudan till våra skolrestauranger, och ska veta att vi uppskattar och efterfrågar deras åsikter, säger Gunilla Rittgård, vd för Fazer Food Services i Sverige.

Priset till Årets Föräldrainitiativ 2013 går till Saltsjöbadens Föräldraförening med motiveringen;

2013 års vinnare har med små resurser skapat ett stort engagemang för den lilla gästen. Årets pristagare har aktivt sökt kunskap om och engagerat sig i helhetsupplevelsen av skolmåltiden. Pristagaren har under året drivit frågor som elevernas mattider, andelen ekologiska- och närproducerade råvaror, samt potentiella förbättringar av miljön i skolrestaurangen. Vidare har årets pristagare sett till det faktum att skolmåltiden är mer än en lunch, och aktivt drivit elevernas möjlighet att få tillgång till en bra frukost och mellanmål i skolans regi.

- För oss känns det kul att få pris för något så naturligt som ett brinnande engagemang. Skolmaten är en fråga i tiden och vi har insett att det är enklare än man kanske tror att påverka och göra skillnad, säger Sanna Aspberg, Saltsjöbadens Föräldraförening.

Priset består av en hemlig gästkock som tillagar en önskemeny på skolorna Igelbodaskolan, Samskolan och Neglingeskolan.

Fazer

Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företaget erbjuder måltidstjänster och bageri- och konfektyrprodukter. Fazer har egen verksamhet i åtta länder och export till mer än 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare. År 2012 var koncernens omsättning knappt 1,7 miljarder euro och antalet anställda drygt 15 000.

Fazer är ledande inom måltidstjänster i Norden. De flesta restauranger drivs under varumärket Amica och från 2013 även under varumärket Fazer. Våra cirka 220 enheter i Sverige finns på företag, skolor och universitet samt inom äldrevården och vi är cirka 1500 anställda. I oktober 2012 deltog Fazer Culinary Team i Olympiade der Köche i Erfurt och förärades med en guldmedalj och en fjärdeplats totalt i tävlingen. Läs mer på www.fazer.se.

Taggar: