Fazer Yosa Havrebit utsedd till årets bästa hälsomat och årets ToppMat

Hälsotidningarna MåBra och ToppHälsa har utsett Fazer Yosa Havrebit till en av årets bästa hälsomatsprodukter och årets ToppMat. Kriterierna var bland annat att produkterna skulle vara hälsosamma, goda, och visa hänsyn till klimat- och miljöpåverkan.

Fazer Yosa Havrebit är en helt ny växtbaserad och mjölkfri matlagningsprodukt med brett användningsområde. Nu har tidningen Må Bra utsett Havrebiten till en av årets hälsoprodukter.

”Fazer Yosa havrebit är ännu en växtbaserad proteinkälla men här har man blandat havre och ärtprotein. Stort plus för kombinationen av spannmål och baljväxt. Det gör att man får grunden till ett fullvärdigt protein i en växtbaserad kost. Kan användas på många sätt – till exempel hyvlas och användas som ost på mackan, den kan grillas, stekas eller användas i sallad och såser”, lyder motiveringen från expertjuryn på Må Bra.

Även tidningen ToppHälsa tilldelar Fazer Yosa Havrebit utmärkelsen "årets ToppMat".

"Vi älskar nya växbaserade matlagningsprodukter. Och Yosa havrebit, gjord på nyttig havre, kan användas till så mycket. Den kan stekas, grillas, användas i sallader och i såser. Eller så kan du skiva den och ha den på smörgåsen. Dessutom är den både laktosfri, vegansk och god. ToppHälsa-mat helt enkelt!"

Fazer investerar i växtbaserad mat

Att äta växtbaserat är bevisat bra för planetens framtid. Det hjälper oss bland annat att reducera växthusgaser och minskar vattenförbrukningen i matproduktionen. Utöver att stödja utvecklingen av växtbaserad mat, deltar Fazer även i utvecklingen av det hållbara jordbruket. Fazers principer för hållbart spannmål är framtagna för att bland annat minska kemikalieanvändningen inom jordbruket och samtidigt bibehålla produktivitetsnivån. Principerna består av tio åtgärder med syfte att behålla näringsämnen på åkrarna- där de kan användas till grödorna - och borta från våra vattensystem. Målet är att minska övergödning, skydda biologisk mångfald och minimera användningen av kemikalier.

För mer information kontakta:

Christine Kullgren, Kommunikationsdirektör Fazer Lifestyle Foods och Fazer Sverige,
christine.kullgren@fazer.com, Tel: +46 730 62 32 13

Fazer Yosa finns på Facebook och Instagram: @yosaoat #fazeryosa och #weknowoats.

Fazer Yosa, en del av Fazer Lifestyle Foods
Fazer Yosa är en del av affärsområdet Fazer Lifestyle Foods som grundades 2017. Området fokuserar på produkter som svarar mot behoven hos dagens hälsomedvetna konsumenter som vill ha hållbara alternativ och som söker måltidsalternativ som inte är bundna till tid och plats. Fazer Lifestyle Foods är ett av de främsta tillväxtområdena i Fazers affärsportfölj, där även varumärkena Froosh och Frebaco Kvarn ingår.

Fazer-koncernen
Fazer-koncernen1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.

Northern Magic. Made Real.

Taggar: