Fazer Yosa lanserar två nya 250 ml havredrycker

Fazer Yosa fortsätter sin mission att utmana den svenska marknaden för produkter baserade på havre. För konsumenter som vill ha en god, hälsosam dryck i farten, erbjuder Fazer Yosa nu två nya havrebaserade drycker i en behändig 250 ml förpackning. Dryckerna kommer i smakerna mango & havtorn och blåbär & kråkbär.

Marknaden för havrebaserade produkter fortsätter att växa i takt med konsumenternas ökande efterfrågan på havrebaserade produkter som en del av sin dagliga kost. Fazer vill möta konsumenternas behov av en mer hälsosam och hållbar livsstil genom att introducera nya havrebaserade alternativ på marknaden. Fazer Yosas nya havredrycker innehåller en högre andel havre i jämförelse med befintliga konkurrenter.

–  Under hösten 2018 lanserade vi varumärket Fazer Yosa på den svenska marknaden. De nordiska konsumenterna har visat stort intresse för vårt erbjudande vilket visar oss att vi är på rätt väg. Vi vill möta konsumenternas efterfrågan på växtbaserade alternativ genom att ta fram nya havrebaserade produkter, säger Tiia Antila, varumärkes- och kategoriansvarig för Fazer Yosa.

Fazer Yosa Havredryck Mango & Havtorn 250ml och Fazer Yosa Havredryck Blåbär & Kråkbär 250 ml

Fazer Yosas havredrycker i smakerna mango & havtorn och blåbär & kråkbär säljs i miljövänliga och behändiga 250 ml glasflaskor. Dryckerna passar dem som vill njuta av ett hälsosamt och gott mellanmål i farten eller för att ta med hem. Båda smakerna innehåller 10% havre, tillsatt jod, vitaminer (riboflavin, D2, B12) och är fylliga med naturliga smaker utan tillsatt socker. Produkterna hittas i butikernas kylsektioner, oftast bredvid växtbaserade mellanmålsdrycker. Flaskorna kan återvinnas i returstationer.

I Fazer Yosa-sortimentet finns även:

• Fazer Yosa Havredryck 1 l
  • Fazer Yosa Havredryck Fyllig 1 l
  • Fazer Yosa Havredryck 1 l Kakao

Nordisk havre- den bästa i världen

Nordisk havre är känd för att ha hög kvalitet tack vare sitt unika klimat och en miljö som inte kan återskapas någon annanstans. Växtperioden på våra breddgrader är kort men väldigt intensiv. Havre planteras under maj för att skördas redan under augusti och september. Det begränsade solljuset och midnattssolen gör de nordiska växtförhållandena exceptionella. Under vintern är marken frusen, vilket gör jorden och naturen ren.

Att äta växtbaserat är bevisat bra för planetens framtid. Det hjälper oss bland annat att reducera växthusgaser och minskar vattenförbrukningen i matproduktionen. Utöver att stödja utvecklingen av växtbaserad mat är Fazer även med i utvecklingen av det hållbara jordbruket. Fazers principer för hållbart spannmål är utvecklade för att bland annat minska kemikalieanvändningen inom jordbruket och samtidigt bibehålla produktivitetsnivån. Principerna består av tio åtgärder med syfte att behålla näringsämnen på åkrarna- där de kan användas till grödorna - och borta från våra vattensystem. Målet är att minska övergödning, skydda biologisk mångfald och minimera användningen av kemikalier.

Fazer Yosa, en del av Fazer Lifestyle Foods

Fazer Yosa är en del av affärsområdet Fazer Lifestyle Foods som grundades 2017. Området fokuserar på produkter som svarar mot behoven hos dagens hälsomedvetna konsumenter som vill ha hållbara alternativ och som söker måltidsalternativ som inte är bundna till tid och plats. Fazer Lifestyle Foods är ett av de främsta tillväxtområdena i Fazers affärsportfölj, där varumärkena Froosh och Frebaco Kvarn även ingår.

Fazer Yosa bilder: https://fast.fazer.com/
Fazers pressrum: https://news.cision.com/se/fazer-group
Fazer Sverige i social medier @fazersverige

Du hittar även Fazer Yosa på Facebook och Instagram: @yosaoat #fazeryosa och #weknowoats.

För mer information, vänligen kontakta;
Johanna Zelazny, kommunikationsansvarig Fazer Lifestyle Foods Sverige
Telefon: +46 70 147 48 37, E-post: johanna.zelazny@fazer.com

Fazer-koncernen

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första café, med en mission att skapa mat med mening – och passion för att skapa stunder av glädje för alla omkring honom. Detta blev Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt, familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider och mjölkfria produkter, on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgångar grundas på Karl Fazers vision, värderingar och vågade kreativitet, hög kvalitet på produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till ca 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer baserade på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Northern Magic. Made Real.

Taggar: