Fazerkockarna Jonas Karlsson och Niklas Edgren vidare i Årets Kock

Kockarna Jonas Karlsson och Niklas Edgren som båda är verksamma inom Fazer är vidare i den prestigefyllda tävlingen Årets Kock, svenska mästerskapet i professionell matlagning. Jonas arbetar till vardags på restaurang NOGA – Nordisk Gastronomi och Niklas är matinspiratör i Fazer Food Services.

Kollegorna står som motståndare i Årets Kocks uttagning som äger rum den 27-28 oktober i Stockholm. Då lagar de 40 tävlande för första gången upp sina rätter för juryn. Nytt för i år är att juryn och de tävlande skiljs åt och att rätterna bedöms helt anonymt. Därefter går 18 finalister vidare till semifinalerna som går av stapeln i Helsingborg den 11 november och i Karlstad den 17 november.

Jonas Karlsson är kock och måltidskreatör på NOGA, Fazers restaurang och matstudio med inriktning på det nordiska köket på Lindhagensgatan i Stockholm. Jonas har en bakgrund från Restaurang- och Hotellhögskolan Grythytte Akademi och Hotel Stelor på Gotland. Jonas tävlar för första gången i Årets Kock.

-       Det känns kul att få visa vad man går för och mina förväntningar på tävlingen är självklart vinst, säger Årets Kock-debutanten Jonas Karlsson.

Niklas Edgren är matinspiratör inom Fazer Food Services och arbetar som gastronomiskt och kreativt stöd för alla kockar inom Fazer. Med sin bas i Kumla resar Niklas runt i hela landet och arbetar med Fazers över 200 restauranger. Niklas är också medlem i Fazers framgångsrika kocklag Fazer Culinary Team som vann guld i storköksklassen i Culinary World Cup 2014. Niklas tävlar för tredje gången i Årets Kock.

För mer information, vänligen kontakta:

Sofia Liljefors Edlund

Kommunikationsdirektör, Fazer i Sverige
Tel:
0046 702 026 225, sofia.liljefors-edlund@fazer.com

Jonas Karlsson (tv) och Niklas Edgren (th)

Om Fazer Food Services

Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företaget erbjuder måltidstjänster och bageri- och konfektyrprodukter. Fazer har egen verksamhet i åtta länder och export till mer än 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare. År 2015 var koncernens omsättning mer än 1,6 miljarder euro och antalet anställda drygt 15 000.

Fazer Food Services är ledande inom måltidstjänster i Norden. De flesta restauranger drivs under varumärket Amica och från 2013 även under varumärket Fazer. Våra drygt 200 enheter i Sverige finns på företag, skolor och universitet samt inom äldrevården och vi är cirka 1500 anställda. Läs mer på www.fazer.se.

Taggar: