Fazerkocken Pi Le klar för svenska kocklandslaget

Pi Le som arbetar på Noga matstudio är uttagen till svenska kocklandslaget. Tjugosexåriga Pi var tidigare lagkapten för juniorkocklandslaget och har handplockats till landslaget.

Pi Le, sous chef på Noga matstudio, är tillsammans med konditorn Frida Bäcke svenska kocklandslagets nya stjärnor. Till vardags arbetar Pi på Fazerägda Noga, lunchrestaurang och matstudio på Kungsholmen i Stockholm. Tidigare har Pi har arbetat som kökschef på Arran i Funäsdalen.

-Efter att ha blivit för gammal för juniorkocklandslaget känns det nu superkul att fortsätta tävla med ett nytt lag. Jag är otroligt taggad och ser fram emot nya utmaningar. Jag tror att jag bäst kommer kunna bidra med min effektivitet och kreativitet, säger Pi Le, sous chef på Noga matstudio.

Tidigare har Pi nått stora framgångar som lagkapten för svenska juniorkocklandslaget. Senast i Culinary World Cup där laget tog hem flera medaljer. Nästa stora tävlingssammanhang med kocklandslaget blir Olympiade de Köche 2016.

-Vi gläds åt Pi’s framgångar och det ska bli spännande att följa honom i kocklandslaget. Vi har många otroligt skickliga tävlingskockar inom Fazer som gör ett viktigt jobb i att inspirera alla våra medarbetare till att ständigt utmana sig själva att laga världens bästa mat, säger Sofia Liljefors Edlund, kommunikationsdirektör på Fazer i Sverige.

Pi Le

Ålder: 26

Yrkeserfarenhet: Elev på hotell Prindsen, The Paul, Kong Hans i Danmark. Köksmästare på restaurang Arrán, frilans på bl.a. Vetekatten, Esperanto och Adam och Albin matstudio.

Tävlingsmeriter: 2:a Nordiska mästerskapen för juniorer, 3:a junior-EM, guld Olympiade de Köche 2012, silver Culinary World Cup 2014.

Lagar helst: husman och asiatiskt

Förebild i köket: Mamma Van och Peter Jelksäter

Om Noga matstudio

NOGA, som står för nordisk gastronomi, är en lunchrestaurang och smakstudio. Till lunch serveras nordiska smaker i modern tappning. På kvällarna arrangeras matlagningsevent i restaurangens smakstudio. Kökschef är Tomas Diederichsen, Årets Kock 2011.

För mer information, vänligen kontakta:

Sofia Liljefors Edlund, kommunikationsdirektör på Fazer i Sverige.

E-post: sofia.liljefors-edlund@fazer.com, telefon: +46 702 02 62 25

Om Fazer

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazer Food Services serverar närmare 80 000 måltider dagligen i Sverige, de flesta under varumärket Amica, men även under varumärket Fazer. Fazer Food Services har cirka 1500 anställda och driver cirka 200 enheter på företag, skolor, universitet samt inom försvar, sjukvård och äldrevård. Läs mer på: www.fazer.se

Taggar: