Fazers Jonas Karlsson direktkvalificerad till Årets Kock

Fazerskocken och Årets Kock-debutanten Jonas Karlsson direktkvalificerade sig till final under tisdagens semifinal i Karlstad. Genom att ta hem totalsegern i den sista deltävlingen säkrade Jonas en finalplats med sin rätt gjord på svenskt lamm med kål, gula ärtor, lök och örter.

Jonas är från Björkvik mellan Katrineholm och Nyköping men är bosatt i Stockholm. Till vardags arbetar Jonas som kock och måltidskreatör på NOGA, Fazers restaurang och matstudio med inriktning på det nordiska köket, på Lindhagensgatan i Stockholm.

-       Jag brinner för att laga enkel mat med höga smaker som jag själv tycker är god. Det känns kul att detta även var något som domarna gillade med mitt lamm och nu laddar jag om inför finalen med mycket träning hemma på NOGA, säger Jonas Karlsson, kock och matkreatör på NOGA restaurang och matstudio.

Från uttagningen utsågs 18 kockar som gick vidare till de två semifinalerna. Vid båda semifinalerna utsågs en vinnare som blev direktkvalificerad till finalen. Baserat på juryns poängsättning i semifinalerna går ytterligare sex kockar vidare till final.

Finalen av Årets Kock 2016 äger rum den 11 februari i Stockholm. Då slåss åtta finalister om den ärofyllda titeln.

För mer information, vänligen kontakta:

Cecilia Ericson, Kommunikationsansvarig, Fazer i Sverige

Tel: 0046 725 264 991, cecilia.ericson@fazer.com

Om Fazer Food Services

Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företaget erbjuder måltidstjänster och bageri- och konfektyrprodukter. Fazer har egen verksamhet i åtta länder och export till mer än 40 länder. Fazers framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare. År 2015 var koncernens omsättning mer än 1,6 miljarder euro och antalet anställda drygt 15 000.

Fazer Food Services är ledande inom måltidstjänster i Norden. De flesta restauranger drivs under varumärket Amica och från 2013 även under varumärket Fazer. Våra drygt 200 enheter i Sverige finns på företag, skolor och universitet samt inom äldrevården och vi är cirka 1500 anställda. Läs mer på www.fazer.se.

Taggar: