Fazers jubileumslastbil sprider glädje i Finland

Fazer vill fira sitt 120-årsjubileum tillsammans med så många finländare som möjligt. Fazer inleder 22.8 2011 en landsomfattande lastbilsturné för att glädja sina vänner runt Finland.

”Iden om en Fazer-lastbil som åker runt till olika orter föddes ur vår önskan att nå alla Fazer-medarbetare och Fazer-vänner i hela Finland. Fazer har varit en del av finländarnas vardag och fest redan under 120 års tid. Vi vill nu sprida festglädje till så många orter som möjligt, träffa människor och fira vårt jubileumsår tillsammans med dem", säger koncernchef Karsten Slotte.

Fazer-lastbilen, som befinner sig på turné från slutet av augusti till mitten av oktober, är lastad med historier om smak, Fazers läckra smakupplevelser och roliga tävlingar. Lastbilen parkerar för en dag på 21 K-Citymarketars gård under sin turné. Besökare bjuds på kakao, kaffebröd och godis, får höra om Fazers historia och dagsläget samt delta i roliga tävlingar.

Lastbilen är öppen för allmänheten på varje ställe klockan 11­–18. Förutom jubileumslastbilen utlovas många evenemang och erbjudanden samt lotterier i K-Citymarketarna. Man kan bekanta sig med lastbilen genom en video på adressen www.fazer.fi/120. På samma adress finns också turnéns tidtabell och annan jubileumsinformation.

Evenemang och tävlingar under Fazers jubileumsår

Fazers 120-årsjubileumstävling, 120 hjältar, håller på till årets slut. Varje månad får publiken föreslå födelsedagsbarn ur sin egen bekantskapskrets. Från denna grupp väljer Fazer ut 120 personer och uppmärksammar dem med en läcker present. På Fazers nätsidor samlar man också in Historier om smak, det vill säga Fazers digihistorik som skrivs tillsammans med finländarna. Tävlingen och smakminnena finns på sidan www.fazer.fi/120.

Vinnaren i Fazers jubileumsårs brödtävling offentliggörs i början av september och hemmabagarens vinnarbröd kommer till försäljning i Fazers Närbagerier runt om i Finland på Fazers födelsedag 17.9.

Välkommen att fira med oss och njuta av Fazers smakupplevelser! På lastbilsturnéns ortlista nedan kan du se vilket stopp som ligger närmast dig.

Datum  Stad Plats 22.8. Kervo CM Kervo 26.8. Kotka CM Kotka 29.8. Kouvola CM Kouvola 31.8. Villmanstrand CM Villmanstrand 5.9. Nyslott CM Nyslott 7.9. Joensuu CM Joensuu Pilkko 10.9. Kuopio CM Kuopio Päiväranta 15.9. Uleåborg CM Uleåborg Kaakkuri 17.9. Rovaniemi CM Rovaniemi 19.9. Kemi CM Keminmaa 21.9. Vasa CM Vasa Stenhaga 24.9. Seinäjoki CM Seinäjoki Päivölä 26.9. Björneborg CM Björneborg 28.9. Åbo CM Åbo Kuppis 1.10. Lojo CM Lojo 3.10. Forssa CM Forssa 5.10. Kyrkslätt CM Kyrkslätt 8.10. Lahtis CM Lahtis Laune 10.10. Jyväskylä CM Jyväskylä Palokka 12.10. Tammerfors CM Tammerfors Lielahti 15.10. Tavastehus CM Tavastehus Tiiriö

Tilläggsinformation

Satu Ikäheimo, kommunikationschef tel. 050 380 4996

Nina Törhönen, chef, intressegruppsrelationer tel. 040 509 3792

Bildmaterial
www.fazer.fi/kuvapankki och sedan ”press”, ”Fazer 120 years”

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder.

Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Till koncernen hör två affärsområden, Fazer Food Services och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher.

Fazer-koncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2010. Koncernen har ca 16 500 anställda.

Fazer Food Services

Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden. Fazer Food Services erbjuder läcker mat och kundanpassade servicelösningar. Fazer Food Services har närmare 1 400 restauranger i Finland, Sverige, Norge, Danmark och Ryssland.

Fazer Bageri & Konfektyr

Fazer är det ledande bageriföretaget i Finland och ett av de ledande i Östersjöområdet och Ryssland. Bröd och bakverk bakas i Finland, Sverige, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland var Fazers verksamhet går under namnet Hlebnyj Dom. I konfektyrbranschen är Fazer det ledande företaget och en stark aktör i Östersjöområdet. Tre konfektyrfabriker är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand tillverkas sockerkonfektyr och i Högfors tillverkas tuggummi.