Fazers Marianne klär sig moderiktigt

​Den klassiska Marianne-karamellen får ny vacker dräkt till hösten. Designpåsen har formgetts av den begåvade och internationellt kända illustratören Sanna Annukka. Mönstret där Mariannes traditioner och konstnärens barndomsminnen förenas är design som förgyller vardagen.

”Förutom smakupplevelsen vill vi erbjuda de sötsugna ”ögongodis”, dvs. en smakupplevelse även när det gäller utseendet”, berättar varumärkes- och kategorichef Reetta Monto på Fazer Konfektyr. ”Ute i världen har det dykt upp förpackningar för dagligvaror som formgivits av toppdesigners, men i Finland är detta ännu ovanligt.”

”Vi blev glada över Sanna Annukkas önskan att designa för Fazer – hennes personliga stil kändes precis rätt för varumärket Marianne. I Limited Edition-påsen finns den klassiska pepparmintsmaken kvar, liksom det randiga omslaget”, lovar Monto.

Finsk-brittiska Sanna Annukka bor i Brighton i England. Den unga illustratörens rötter finns emellertid i Kajanaland från hennes mammas sida. Illustratören uppmärksammades internationellt när hon år 2006 designade skivomslaget för det brittiska bandet Keane. Bland annat modebibeln Vogue lovprisade den nya förmågan. I Finland har vi fått beundra Sanna Annukkas underbara arbeten i Marimekkos mönster och på kaffeburken designad för Paulig.

Designen har en innebörd

I designen av Marianne Designer´s Edition-påsen döljer sig Mariannes traditioner och illustratörens barndomsminnen från Paltaniemi, där hon besökte sin mormor.

”I formgivningen utgick jag ifrån att designutrymmet på påsens yta är begränsat, och därför måste mönstret vara tydligt. Jag reflekterade över symboler som definierar varumärket Marianne och frambringar minnen i anslutning till varumärket”, berättar Sanna Annukka.

”Jag tyckte det var viktigt att bevara de rödvita ränderna som är karaktäristiska för Marianne”, berättar illustratören. Det klassiska Marianne-mönstret skapades av konstnär Aimo Vuorinen år 1949. Marianne är alltjämt en av Fazers mest sålda karamellpåsar. Villmanstrands stolthet introducerades på marknaden för 61 år sedan.

Sanna Annukkas mönster har en finsk historia

Sanna Annukka beskriver sin egen stil som enkelt modig. Källorna för skapandet är folktraditionen, den finska kulturen och naturen.  ”Jag har läst Kalevala under många år. Jag älskar folktradition och mytologi, och Kalevala är en mycket rik inspirationskälla. Jag läser Kalevala också för att fly från vardagen – du kan öppna eposet på vilken sida som helst och enkelt försvinna in i en fantasivärld”, berättar Sanna Annukka hänfört.

Illustratören har som mål att besöka Finland ett par gånger per år. Naturen i Lappland inspirerar konstnären till äventyr – hon känner sig också lugn till sinnes i barndomens landskap Kajanaland.

See bifogad bakgrundsinformation om Sanna Annukka och Marianne design. Marianne Designer´s Edition 220 g, cirka 2,20 €.

Ytterligare information ges av

Designer Sanna Annukka: info@sanna.annukka.com (på engelska)
Varumärkes- och kategorichef Reetta Monto, tfn 040 522 7996
Informatör Satu Ikäheimo, tfn 050 380 4996

förnamn.efternamn(a)fazer.com

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder.

Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Till koncernen hör två affärsområden, Fazer Food Services och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer-koncernens omsättning var över 1,4 miljarder euro år 2009. Koncernen har ca 17 000 anställda.

Fazer Bageri & Konfektyr

Fazer är det ledande bageriföretaget i Finland och ett av de ledande i Östersjöområdet och Ryssland.  Bröd och bakverk bakas i Finland, Sverige, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland var Fazers verksamhet går under namnet Hlebnyj Dom. I konfektyrbranschen är Fazer det ledande företaget och en stark aktör i Östersjöområdet. Tre konfektyrfabriker är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand tillverkas sockerkonfektyr och i Högfors tillverkas tuggummi.