Fazers närbagerier till alla HOK-Elantos Prismor

HOK-Elantos alla Prisma stormarknader kommer i framtiden att ha ett Fazer Närbageri där man bakar varje dag.

HOK-Elanto och Fazer har kommit överens om att Fazer Närbagerierna och Prismorna tillsammans enligt ett långvarigt samarbetsavtal, utvecklar betjäningen och utbudet på bageriprodukter i Prismorna.

I alla huvudstadsregionens Prismor kommer man i framtiden att få nybakat färskt bröd och andra bageriprodukter, som gjorts på ort och ställe. Redan nu verkar Fazers närbagerier i Prismorna i Gamlas, Sello och Östra centrum.

”Erfarenheterna av de här tre enheterna har varit så positiva”, att vi beslöt att utveckla samarbetet till att gälla alla HOK-Elantos Prisma stormarknader, säger kedjechef Jorma Aromäki.Vi vill utöka utbudet på lokalt bakade bageriprodukter i Prismorna och utveckla verksamheten på lång sikt tillsammans med en partner som har det rätta kunnandet och resurserna.”

I samarbetsavtalet har man kommit överens om att de fyra Prisma-bagerier, som hittills verkat i HOK-Elantos regi, övergår den 1.8.2011 som en överlåtelse av rörelse till Fazer. Samtidigt övergår bageriernas personal, sammanlagt 37 personer, till Fazer och blir där anställda i egenskap av gamla arbetstagare.

Fazer satsar kraftigt på produkt- och konceptutvecklingen av närbagerierna samt på deras recept och betjäning. I denna överlåtelse av rörelse får Fazer tillgång till Prisma-bageriernas receptsamling. Det innebär att Prisma-bageriernas nuvarande favoritprodukter i framtiden kommer att finnas i alla Prismor. Även konditoriverksamheten fortsätter i tidigare utsträckning.

I HOK-Elantos Prismor kommer Fazer Närbageriet att få en egen interiör. Verkställandet av förändringen inleds i augusti 2011 i Prisma i Östra centrum och fortsätter i Prisma Sello i september. I Prisma Järvenpää görs en omfattande renovering på hösten och samtidigt öppnas ett Fazer Närbageri. Förändringen kommer att vara genomförd i alla 12 HOK-Elantos Prismor fram till hösten 2012.

”Brödet är starkt förankrat i den finländska mattraditionen. Under den senaste tiden har konsumenterna varit allt mer intresserade av närbakat. I närbagerierna i butiksmiljö upprätthåller Fazer hanverksprinciperna och där kan vi inför kundernas ögon visa hur produkterna blir till, säger verkställande direktören för Fazer Bageri”, Petri Kujala. ”Vi kommer att satsa kraftigt på koncept- och produktutvecklingen samt på personalen och på så sätt erbjuda kunderna just de brödsorter, som de önskar i sin köpkorg.”

Ytterligare information:

HOK-Elantos Prisma-kedja, kedjedirektör Jorma Aromäki tfn 010 76 68080, jorma.aromaki@sok.fi

Fazer Bageri, verkställande direktör Petri Kujala, tfn 0400 767 767, petri.kujala@fazer.com

Informationskontakter:

Fazer Bageri & Konfektyr: kommunikationsdirektör Leena Majamäki, tfn 040 585 1585, leena.majamaki@fazer.com

HOK-Elanto: informationschef Ralf Nyberg, tfn 010 76 60590, ralf.nyberg@sok.fi

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder.

Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Till koncernen hör två affärsområden, Fazer Food Services och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher.

Fazer-koncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2010. Koncernen har ca 16 500 anställda.

Fazer Food Services

Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden och i Baltikum. Fazer Food Services erbjuder läcker mat och kundanpassade servicelösningar. Fazer Food Services har närmare 1 400 restauranger i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland och Ryssland.

Fazer Bageri & Konfektyr

Fazer är det ledande bageriföretaget i Finland och ett av de ledande i Östersjöområdet och Ryssland.  Bröd och bakverk bakas i Finland, Sverige, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland var Fazers verksamhet går under namnet Hlebnyj Dom. I konfektyrbranschen är Fazer det ledande företaget och en stark aktör i Östersjöområdet. Tre konfektyrfabriker är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand tillverkas sockerkonfektyr och i Högfors tillverkas tuggummi.