Fikanyhet från Geisha – första chokladkexen lanseras

I över 50 år har svenska folket kunnat njuta av Geishachokladen. Nu lanserar Fazer sitt första kex i Sverige och det är Geisha som tar plats på fikabordet. Geisha chokladkex är ett hjärtformat kex bakat på spröd maräng och fylld med Geishas unika hasselnötscrème överdragen med mjölkchoklad och dekorerad med mörka chokladstrimmor.

– Geisha är en av Sveriges mest populära chokladprodukter. Geishakexen är en efterlängtad utökning av Geishas sortiment, säger Sofia Lindgren, produktchef konfektyr, på Fazer Brands.

Premiär för Fazers kex i Sverige
Det var i augusti förra året när Fazer köpte Kraft Foods kex- och kakfabrik, som produktionen av kex och kakor togs upp igen, efter ett uppehåll sedan 1995. I Sverige är Geisha först ut på marknaden när Fazer tar plats i kex- och kakhyllan.

Tidigare konditoriprodukter är Dumle chokladboll som snabbt seglade upp som den fjärde mest sålda konditoriprodukten i Sverige.

– Fazers produkter har många olika smakinriktningar som gör sig bra i andra varianter än rena konfektyrprodukter. Konsumenterna efterfrågar Fazers produkter även till fikat, när man vill ha något gott och fint att bjuda på, säger Cina Boqvist, produktchef bageri, på Fazer Brands.

Geisha är Fazers mest kända globala varumärke och chokladen säljs redan i 30 länder. Förutom i Sverige är Geisha populärt i Finland, Ryssland och Baltikum. Det är inte bara kvinnor som lockas av Geisha, en stor del av Geishas konsumenter är män.

Geishakexen en del av Rosa Bandet-kampanjen
Geisha sponsrar sedan flera år tillbaka Bröstcancerföreningen med en Rosa Bandet-kampanj. Under oktober månad skänker vi 50 öre för varje såld Geishaprodukt i Sverige, både stycksak, chokladkaka och kex, till Bröstcancerföreningen. Geisha sponsrar Rosa Bandet även i Finland, Estland och Lettland.

– Bröstcancer drabbar många kvinnor och deras nära och kära. Vi vill delta i att stödja detta viktiga arbete och sprida medvetenhet om Rosa Bandet, säger Sofia Lindgren.

Geisha Chocolate Biscuits säljs i förpackning om 12 kex (100 gram) och kostar cirka 26,90 kr.

För mer information, vänligen kontakta:
Cina Boqvist, produktchef bageri, Fazer Brands Sverige
e-mail: cina.boqvist@fazer.com, mobil: 073-052 27 40

Fazer Brands
Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företaget erbjuder måltidstjänster och bageri- och konfektyrprodukter. Fazer har egen verksamhet i åtta länder och export till mer än 40 länder. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare.

Fazer-koncernen omfattar två affärsområden. Fazer Food Services erbjuder god mat och skräddarsydda lösningar inom contract catering. Till Fazer Brands välkända produkter hör bröd och bakverk, chokladprodukter, kex, sockerkonfektyr och tuggummi. Fazer Cafés & Shops erbjuder konsumenter smakupplevelser i caféer och bageributiker. År 2012 var koncernens omsättning knappt 1,7 miljarder euro och antalet anställda drygt 15 000.Fazer är det ledande bageriföretaget i Finland och ett av de ledande i Östersjöområdet och Ryssland. I Sverige finns 5 bagerier och ett 20-tal bageributiker. Populära produkter är Rund & God, Rågkusar, Frökusar, Skogaholmslimpan och Lövångers Sviktat samt Gateaus exklusiva surdegsbröd. Fazer är ledande inom konfektyr i Finland och en stark aktör i Östersjöområdet. Tillverkningen är belägen i Finland. Kända varumärken är bl a Karl Fazer, Dumle, Geisha, Tutti Frutti och Marianne. Läs mer på www.fazer.se.

Taggar: