Finalen i Årets Hemmakonditor 2010 avgjord

– Viktoria Buskqvist från Örebro är segrare

Igår avgjordes Årets Hemmakonditor, tävlingen för passionerade hemmakonditorer, som arrangeras av varumärket Ögon. Under Chokladfestivalens sista dag på Nordiska Museet i Stockholm bakade Viktoria Buskqvist hem segern inför stor publik. Det vinnande bidraget blev en chokladtryffeltårta serverad med röda bär och färskostkräm med vanilj och mandelknäck.

Viktoria Buskqvist från Örebro har utsetts till Sveriges skickligaste hobbykonditor. Viktoria, 36 år och arkitekt till vardags, blev den av fem finalister som bäst lyckades charma juryns smaklökar under gårdagens final på Chokladfestivalen i Stockholm.

– Det känns både fantastiskt och överraskande! Som arkitekt ligger min styrka naturligt i presentation och form men under finalen lyckades jag även få till smakkombinationen och helheten. Chokladtryffeltårtan är en gammal hederlig trotjänare och finalens bidrag var en ”upphottad” version, säger Viktoria Buskqvist, vinnare av Årets Hemmakonditor 2010.

Finalisterna bedömdes dels efter sitt bakverk från semifinalen och dels efter det bidrag som tillagades under finaldagen med hjälp av ett buffébord av ingredienser och överraskningar från en ”hemlig låda”. De fem finalisterna delades in i två heat och bakade under tidspress på scen inför tusentals besökare.

Juryn medlemmar beskrev Viktorias chokladtryffeltårta som en ”konstnärlig upplevelse”. Den välrenommerade juryn till Årets Hemmakonditor bestod av Conrad Tyrsén (Årets Konditor 2009), Mia Öhrn (konditor och matskribent), Magnus Johansson (arrangör Chokladfestivalen och OS-konditor), och Josefin Crafoord (programledare). Med överraskande smakkombinationer var det vinnande bidraget i kubformade småskålar en fröjd för både ögon och smaklökar.

– Viktorias bidrag var otroligt visuellt tillfredsställande, vilket höjer förväntningarna inför smakupplevelsen. Hennes chokladtryffeltårta lyckades dessutom överträffa förväntningarna smakmässigt. Viktoria är Årets Hemmakonditor eftersom hennes bidrag fungerade åt båda hållen – både visuellt och smakmässigt, säger Josefin Crafoord, jurymedlem och stilexpert i Årets Hemmakonditor.

Som vinnare fick Viktoria, förutom den prestigefyllda titeln, även en vandringspokal och köksutrustning från Bosch. Dessutom får hon åka till Helsingfors och besöka Fazers chokladfabrik, anrika Karl Fazer Café och restaurangvärlden F8. Finalens övriga placeringar var Richard Golser från Skarpnäck (andra plats), Jenny Roshage från Hägersten (tredje plats), Caroline Vass från Malmö (fjärde plats) och Maria Lindhage från Hisingen (femte plats).

Årets Hemmakonditor anordnas av varumärket Ögon och genomfördes för första gången i år. Tävlingen är till för alla som älskar att skapa härliga bakverk och läckra efterrätter och har sedan starten i mars fått ett otroligt genomslag runt om i landet. Över 600 bidrag inkom och över 23 000 röster lades innan vinnaren kunde utses under söndagens final. Recept på det vinnande bidraget finns i bifogad PDF. För att läsa mer om tävlingen, juryn och se finalisternas recept, besök www.hemmakonditor.se.

För mer information, vänligen kontakta:
Johanna Blom, Kommunikationschef på Fazer
Telefon: 08-470 72 77, mobil: 076-135 52 25, E-post: johanna.blom@fazer.com

För intervjuer och bilder, vänligen kontakta:
Frida Bosma, pressansvarig för Årets Hemmakonditor
Telefon: 08-410 818 04, mobil: 070-915 25 94, e-post: frida.bosma@agency.se

Fazer-koncernen: Familjeföretaget Fazer grundades 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag har Fazer-koncernen affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter. Kända varumärken är bl.a. Amica, Dumle, Geisha och Skogaholm. I Sverige finns fem bagerier och 300 restauranger, konferensanläggningar och caféer. Konfektyrtillverkningen sker i Finland. Verksamhetens hörnstenar är kundfokus, utmärkt kvalitet och samarbete. Fazer-koncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2008 (proforma) och har cirka 17 000 anställda, varav cirka 3 500 i Sverige.

Taggar: