Finländarna skriver Fazers historik

Sitt jubileumsår till ära inbjuder Fazer alla att delta i skrivandet av en gemensam Fazer-historik. Man kan lämna sitt spår i digihistoriken på finska eller svenska, och det egna Fazer-minnet syns med detsamma på historiens elektroniska blad. Historier om smak är den första företagshistoriken som skrivits tillsammans med finländarna.

Redan under början av året har man kunnat skriva ner sina minnen från gångna decennier via Facebook. Nu har digihistoriken Historier om smak, där man både kan läsa och skriva berättelser, öppnat på adressen www.fazer.fi/makujen_tarinat.

Digihistoriken inbjuder alla besökare att dela med sig av sina Fazer-minnen, berättelser och fotografier från olika årtionden. På historiksidorna kan man också göra en tidsresa till det förflutna med gamla reklamer och nostalgiska produkter. Digihistoriken är en del av Fazers 120-årsjubileumstema "Vi firar tillsammans".

”Många företag publicerar traditionellt en historikbok under jubileumsåret, men för oss stod det klart att Fazer-historien bygger på gemensamma minnen med finländarna. Så gott som varenda en finländare har ett förhållande till Fazer, vilket också syns på antalet Facebook-vänner - Fazers grupp är en av Finlands största. Vi är tacksamma för kärlekshistorien som byggts upp under 120 år", säger Nina Törhönen, chef för intressegruppsrelationerna.

Det är enkelt att skriva in sin egen berättelse i digihistoriken och man kan lägga till önskade bilder. Historiken lever och växer hela tiden, och man kan skriva berättelser också efter jubileumsåret. Berättelserna kan läsas per årtionde eller ämne, eller också kan man välja till exempel de nyaste eller mest omtyckta ur mängden.

”Sprakandet från köksspisen och doften av färskt jästbröd vid Famos köksbord. I bokhyllan i kammaren fanns det ofta en mörkblå påse Fazers Bästa. Med omsorg valde jag alltid en KisKis, främst p.g.a. de gyllene kattungarna på pappret, och Famo valde Tosca. Tillsammans satt vi på varsin sida av bordet och njöt långsamt av vårt godis under tystnad.”

Tilläggsinformation

Nina Törhönen, chef, intressegruppsrelationer t. 040 509 3792

Vad gäller användning av sidorna: nätinformatör Sirpa Korpela, t. 040 5171 870

Fazer-koncernen
Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder.

Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Till koncernen hör två affärsområden, Fazer Food Services och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher.

Fazer-koncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2010. Koncernen har ca 16 500 anställda.

Fazer Food Services
Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden och i Baltikum. Fazer Food Services erbjuder läcker mat och kundanpassade servicelösningar. Fazer Food Services har närmare 1 400 restauranger i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland och Ryssland.

Fazer Bageri & Konfektyr
Fazer är det ledande bageriföretaget i Finland och ett av de ledande i Östersjöområdet och Ryssland.  Bröd och bakverk bakas i Finland, Sverige, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland var Fazers verksamhet går under namnet Hlebnyj Dom. I konfektyrbranschen är Fazer det ledande företaget och en stark aktör i Östersjöområdet. Tre konfektyrfabriker är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand tillverkas sockerkonfektyr och i Högfors tillverkas tuggummi.