Frebaco Kvarn nominerat till hållbarhetspris

Frebaco Kvarn är en av finalisterna till hållbarhetspriset Årets Garant Ekostjärna 2019. Nomineringens syfte är enligt Axfood som delar ut priset- att uppmuntra och stödja utvecklingen inom den ekologiska livsmedelsproduktionen. Övriga nominerade i kategorin är Polarbröd och Löfbergs. Frebaco Kvarn är ett svenskt varumärke från Fazer Kvarn.

Hållbarhetspriset Årets Garant Ekostjärna uppmärksammar ett företag/person som med nytänkande och affärskänsla har utvecklat ett eller flera led i värdekedjan ’Från idé till butik’. Med målet att konsumentens urval av prisvärda ekologiska och klimatsmarta produkter i hyllan ökar.

-       Vi är såklart väldigt glada över nomineringen som uppmärksammar en mycket viktig del i vårt arbete, nämligen hållbart odlat spannmål. Utöver våra ekologiska produkter så arbetar vi även med en långsiktig hållbarhetsplan för konventionellt odlad spannmål, där vi kan stötta odlarna i deras arbete med konkreta åtgärder för att näringen ska stanna kvar i åkarna, säger John Poulsen, vd för Fazer Kvarn i Sverige.

Motiveringen till hållbarhetspriset lyder:
Frebaco utvecklar och tillverkar sina produkter på Västgötaslätten i närhet av där de flesta råvarorna odlas och där den samlande kunskapen är bevarad. Basen i sortimentet är spannmål, en given grund i näringsriktig kost. Stora resurser investeras i att produkterna skall vara säkra och av högsta kvalité samt att produktionen sker med så liten miljöpåverkan som möjligt.
Frebaco är certifierade för ekologisk produktion och i sortimentet ingår kravmärkta produkter.

Vinnare avslöjas under Ekogalan som arrangeras av EkoWeb i Stockholm den 31 januari 2019.

Läs mer om
Fazers principer för hållbar spannmålsodling.

Frebaco Kvarn, en del av Fazer Lifestyle Foods

Frebaco Kvarn är en del av Fazer-koncernen och affärsområdet Fazer Lifestyle Foods som grundades 2017. Området fokuserar på produkter som svarar mot behoven hos dagens hälsomedvetna konsumenter som vill ha hållbara alternativ och som söker måltidsalternativ som inte är bundna till tid och plats. Fazer Lifestyle Foods är ett av de främsta tillväxtområdena i Fazers affärsportfölj.

För mer information, vänligen kontakta:
Johanna Zelazny, Kommunikationsansvarig Fazer Lifestyle Foods
Telefon: +46(0)70 147 48 37
E-post: johanna.zelazny@fazer.com

Taggar:

Citat

- Vi är såklart väldigt glada över nomineringen som uppmärksammar en mycket viktig del i vårt arbete, nämligen hållbart odlat spannmål. Utöver våra ekologiska produkter så arbetar vi även med en långsiktig hållbarhetsplan för konventionellt odlad spannmål, där vi kan stötta odlarna i deras arbete med konkreta åtgärder för att näringen ska stanna kvar i åkarna.
John Poulsen, vd för Fazer Kvarn i Sverige