• Fazer Group/

Froosh klär om sitt funktionella smoothiesortiment i nya, återvinningsbara pappersförpackningar

Funktionella Froosh+ smoothies släpps nu i pappersförpackningar, vars koldioxidavtryck är cirka 28 %7) mindre än en återanvändbar glasflaska. Produktfamiljen utökas också med en ny, fräsch smak: Froosh+ Energizer, en uppfriskande smoothie med smak från mango, morot och ingefära, och med tillsatt koffein och C-vitamin för att minska tröttheten 4) 5). Produkterna finns nu tillgängliga i butik.

  - För Froosh har vi minskat matsvinnet i både produktion och färdiga produkter med 44 % jämfört med 2020. Nu flyttar vi våra Froosh+ smoothies från glasflaskor till lätta pappersförpackningar som en fortsatt del i vårt långsiktiga hållbarhetsarbete. Koldioxidavtrycket för dessa pappersförpackningar är 28 %7) mindre än för en återanvändbar glasflaska. Dessutom är pappersförpackningarna lätta att bära och på så sätt enkla att ta med om man är på språng, säger Erika Jureskog, Brand Manager för Froosh.

En ny fräsch smoothie med en kick från koffein och C-vitamin
Froosh+ är funktionella smoothies som, förutom frukt och bär, även är berikade med vitaminer, koffein och andra ingredienser som stödjer välbefinnandet. Froosh smoothies innehåller inget tillsatt socker eller konserveringsmedel.

- Konsumenter är alltmer intresserade av funktionella produkter6). Vi vill erbjuda konsumenter enkla sätt att stödja sin hälsa i en fartfylld vardag. Mango är en av våra mest populära smoothiesmaker och för att möta våra konsumenters önskemål introducerar vi nu även mango i produktlinjen Froosh+, säger Erika Jureskog, Brand Manager för Froosh.

Produktfamiljen Froosh+ innehåller bärbomben Froosh+ Focus med smak av svarta vinbär, jordgubbar och acai, och zink och järn som bidrar till normal kognitiv funktion2)Uppfriskande och grönt är Froosh+ Immunity som innehåller äpple, päron, kiwi och ingefära, och de tillsatta vitaminerna B6 och B12 bidrar till immunsystemets normala funktion3). Froosh+ Energizer, 235 ml, är en ny uppfriskande fruktig smoothie med mango, apelsin och morot. Smoothien ger en extra kick av ingefära och koffein, och det tillsatta C-vitaminet hjälper till att minska tröttheten4) 5)

Froosh är en del av Fazer och är ett av de ledande smoothievarumärkena i Norden. Varumärket är känt för ingredienser med hög kvalitet och färgglada och smakrika smoothies. Produkterna innehåller inget tillsatt socker eller konserveringsmedel. Utöver de nordiska länderna finns produkterna även tillgängliga i de baltiska länderna, Island, Irland, Tyskland, Slovakien och Tjeckien.

1) Källa: Top Trends 2023, Innova Market Insight.
2) Järn och zink bidrar till normal kognitiv funktion som en del av en varierad och balanserad kost och hälsosam livsstil.
3) Vitamin B6 and B12 bidrar till normal funktion av immunsystemet som en del av en varierad och balanserad kost och hälsosam livsstil.

4) Vitamin C bidrar till att reducera trötthet som en del av en varierad och balanserad kost och hälsosam livsstil.
5) Högt koffeininnehåll. Rekommenderas inte för barn, gravida eller ammande kvinnor. Max 5 flaskor per dag.
6) Innova Insight platform/Innova consumer research 2021-2022 och Innova product launches 2021-2022.
7) Circular Analytics; Environmental performance of CartoCans. Donzdorf, Germany, 31.7.2019.

För mer information eller frågor, vänligen kontakta:
Presskontakt Fazer Sverige, press@fazer.com, telefon 076 128 74 85

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.