Frukostbröd med kanel vann Fazers brödtävling

Fazer utmanade sitt 120-årsjubileum till ära alla finländska hemmabagare att delta i jubileumsårets brödtävling. Nästan 200 recept sändes in, och bland dem korades Anneli Tarpilas frukostbröd med kanel till vinnare. Det läckra formbrödet kan köpas i Fazers Närbagerier i hela Finland från och med den 17 september.

”Uppfinningsrikt, ekologiskt, läckert, ser gott ut och lämpar sig också för att bakas i stora partier i våra Närbagerier”, räknar Fazer Bageris gräddningsexpert Tuija Aho upp motiven för valet. ”­Dessutom smakar frukostbrödet med kanel ljuvligt, och i dess doft anas en aning kanel. Brödets fina smak kommer speciellt bra fram då det rostas”, beskriver Tuija Aho.

Vinnarbrödet föddes i Anneli Tarpilas kök i Vääksy

Vääksybon Anneli Tarpila är en ivrig och erfaren hemmabagare, som gärna provar nya smakkombinationer och utvecklar nya recept. Fazers brödtävling inspirerade henne att baka något nytt, ett bröd som skulle passa speciellt på frukostbordet. Enligt Anneli är bröd fullvärdig och bra kost, så länge man använder hälsosamma ingredienser av hög kvalitet då man bakar.

”Hemligheten bakom ett gott bröd är högklassiga råvaror och eftersom degen behöver vila måste man reservera tillräckligt med tid för bakandet”, berättar Anneli Tarpila.

Vid tillverkningen av frukostbrödet med kanel används förutom jästbrödsmjöl speltmjöl, havrekli och linfrö. Brödet får smak av de inbakade russinen och den förfinade kanelen som används som krydda.

Frukostbrödet med kanel bakas från början till slut i Fazers Närbagerier inför kundernas ögon. Brödet gräddas i en låg pappform som också används som förpackning. Pappformen är både ekologisk och vacker som serveringsunderlag.

Anneli Tarpila är glad att hon vann och väntar med spänning på hurdant mottagande brödet som bakas enligt hennes recept kommer att få. Anneli, som bakar mycket, har ännu flera recept i bakfickan med tanke på eventuella kommande tävlingar.

Produktutveckling tillsammans med konsumenterna

Fazer lyssnar på konsumenterna och kunderna i sin produktutveckling. Fazer får varje år många förslag och tips för utveckling av nya produkter från finländarna.

”Genom att utveckla produkterna tillsammans med konsumenterna kan vi ta deras önskemål bättre i beaktande. Interaktionen och samarbetet med konsumenterna hjälper oss att skapa produkter och tjänster som precis passar deras behov”, berättar forsknings- och utvecklingsdirektör Heli Kylliäinen.

”De sociala medierna för konsumenterna allt närmare oss och möjliggör nya samarbetsformer. Genom de sociala medierna har konsumenterna till exempel kunnat påverka Kismet-nyhetens smak. ”

Frukostbrödet med kanel finns i Fazers Närbageriers sortiment runt om i Finland från och med 17.9. Med sina 33 Närbagerier belägna i K-Citymarketar, K-Supermarketar och Prisman på olika håll i landet är Fazers Finlands största närbagare. Största delen av Fazers Närbageriers produkter bakas på plats från början till slut, inför kunderna ögon.

Frukostbröd med kanel

1 dl havrekli
1 dl fint linkross
2 dl fullkornsspeltmjöl
1 kg jästbrödsmjöl
1,5 msk salt
1,5 dl russin
1 msk kanel
25 g jäst
1,3 l vatten

Mät upp alla ingredienser i en skål, jästen upplöst i en del av vattnet. Knåda i maskin med full effekt tills den rätt lösa degen släpper skålens kanter. Låt jäsa under duk minst tre timmar. Forma till avlånga bröd på mjölat bakbord utan att bearbeta degen mer än nödvändigt. Grädda i 250 graders ugn cirka 30 minuter. Bröden kan också gräddas i brödformar. Doften och den läckra smaken av kanel kommer bäst fram om man rostar brödskivorna. Som pålägg passar stark ost.

Förutom vinnaren belönar Fazer 10 förtjänta tävlingsdeltagare:

Kaija Toivonen, Salo

Leena Salonen, Riihimäki

Marianne Iivonen, Borgå

Juha Starck, Helsingfors

Tytti Pynnönen, Hirvensalmi

Marja Hartola, Reso

Mari Tuuri, Nystad

Katri Meriläinen, Jyväskylä

Sami Aho, Helsingfors

Maritta Okkonen, Valkeakoski.

Tilläggsinformation och intervjuförfrågningar
kommunikationschef Satu Ikäheimo, Fazer Bageri & Konfektyr, tel. 050 380 4996
www.fazer.fi/lahileipomot och www.fazer.fi/120
Bilder lämpade för tryck:
www.fazer.fi/kuvapankki och sedan ”press”, ”leipäkilpailu”

Fazer-koncernen

Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster samt bageri- och konfektyrprodukter med verksamhet i åtta länder.

Kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete är grundstenarna i Fazers verksamhet. Till koncernen hör två affärsområden, Fazer Food Services och Fazer Bageri & Konfektyr, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher.

Fazer-koncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2010. Koncernen har ca 16 500 anställda.

Fazer Food Services

Fazer Food Services är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden. Fazer Food Services erbjuder läcker mat och kundanpassade servicelösningar. Fazer Food Services har närmare 1 200 restauranger i Finland, Sverige, Norge, Danmark och Ryssland.

Fazer Bageri & Konfektyr

Fazer är det ledande bageriföretaget i Finland och ett av de ledande i Östersjöområdet och Ryssland. Bröd och bakverk bakas i Finland, Sverige, Estland, Lettland, Litauen och Ryssland var Fazers verksamhet går under namnet Hlebnyj Dom. I konfektyrbranschen är Fazer det ledande företaget i Finland och en stark aktör i Östersjöområdet. Tre konfektyrfabriker är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand tillverkas sockerkonfektyr och i Högfors tillverkas tuggummi.