Gateau accelererar sin expansion med ny butik på Lunds Centralstation

Hantverksbagerikedjan Gateau fortsätter att expandera och öppnar nu en ny butik med attraktivt läge på Lunds Centralstation. Med den nya butiken finns Gateau i fyra städer med 33 butiker, varav två i Lund, och säljer bröd till ett åttiotal utvalda livsmedelsbutiker.

Torsdagen den 21 november öppnar Gateau en ny butik med café på ett strategiskt läge på Lunds Centralstation, vilket innebär att det kommer finnas två Gateaubutiker i Lund.

– Vi är glada över att kunna fortsätta vår expansion och erbjuda våra kunder fler Gateau-butiker i områden där de själva rör sig mycket. Den nya butiken kommer att ligga på Lunds Centralstation som är den fjärde största stationen sett till antalet resenärer i Sverige. Med denna nya butik stärker vi vår position i Skåne ytterligare och ser fram emot att fortsätta att förbättra tillgängligheten och vårt utbud framöver, säger Johan Rosenblom, vd Gateau Sverige.

Hållbarhet i fokus genom minskande av matsvinn och plast

Gateau arbetar aktivt med att minska matsvinnet utifrån Fazer-koncernens övergripande hållbarhetsmål om 50% mindre matsvinn senast 2030. Som ett led i att minska matsvinnet kommer den nya butiken i Lund att erbjuda studenter 15% rabatt på hela sortimentet, samt 50% rabatt på bröd och bullar efter klockan 18.00 på vardagar.

– Vi tar våra hållbarhetsmål på allvar och ser att vi verkligen kan göra skillnad. Vi levererar dagsfärska bröd och konditoriprodukter till våra butiker och det blir ofta produkter kvar vid dagens slut. Vi vill med detta initiativ ge studenter möjlighet att till ett attraktivt pris ta del av dessa produkter samtidigt som vi bidrar till att minska matsvinnet, fortsätter Johan.

Även minskningen av plast är i fokus på Gateau för att minska miljöpåverkan.

– Vi är den första hantverksbagerikedjan i Sverige som slutat med fossilbaserad plast för engångsartiklar inom take away, nu är våra lock till kaffebägarna komposterbara och vi har helt slutat med användandet av plastpåsar och plastbestick. Här ser vi att vi kan påverka, särskilt när vi vet att det går åt 600 000 lock bara till kaffebägarna varje år, avslutar Johan.

Butiken ligger på Lunds Centralstation, Bangatan 5, och kommer att ha öppet mån-fre 06.00-19.00, lör 07.00-18.00 samt sön 08.00-18.00. Studenterbjudandet gäller vid uppvisande av giltig studentlegitimation. För mer information besök vår hemsida, www.gateau.se

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Rosenblom, vd, Gateau Sverige
Telefon: +46 70 454 31 40
E-post:
johan.rosenblom@fazer.com

Iris Mäkitalo, kommunikationsansvarig, Fazer Sverige
Telefon: + 46 73 594 84 54
E-post:
iris.makitalo@fazer.com

Om Gateau
Gateau är ett hantverksbageri från Saltsjöbaden i Stockholm med anor från 1937. Gateau driver brödbutiker där kunderna alltid kan lita på högsta kvalitet på produkter och bemötande. Gateau är mest kända för sina surdegsbröd som bakas i stenugnar samt kaffebröd och konditorivaror. Dessutom erbjuder Gateau ett sortiment av gåvoprodukter som marmelad, knäckebröd och müsli. Gateau har idag 450 anställda med 23 butiker i Stockholm, 9 butiker i Skåneregionen, 1 butik i Uppsala, samt 14 butiker i Helsingfors. Gateau är sedan 2011 en del av Fazer. Se också: www.gateau.se

Fazer-koncernen

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.

Taggar:

Citat