Gateau i Sverige tvingas säga upp personal i provanställning

Coronavirusets spridning har djup inverkan på hela restaurang- och cafébranschen. För hantverksbagerikedjan Gateau, som ingår i Fazerkoncernen, har distansarbete och minskat resande dramatiskt påverkat antalet kunder.

För att säkerställa kontinuiteten i Gateaus verksamhet, tvingas vi nu vidta åtgärden att med omedelbar verkan säga upp ca 85 medarbetare som för närvarande är i provanställning. Totalt rör det sig om 1200 timmar per vecka vilket skulle motsvara ca 30 personer arbetande heltid. Vår ambition är att så snart som möjligt kunna återgå till ordinarie personalstyrka och återanställa uppsagda medarbetare.

- Situationen är allvarlig för verksamheten och läget förväntas fortsätta flera månader framöver. Vi gör vårt yttersta för att säkerställa kontinuiteten i verksamheten och har även vidtagit en rad andra åtgärder som att förändra sortiment och service kopplat till den minskade kundtillströmningen, men också förberett oss på att tvingas stänga enheter, säger Johan Rosenblom, VD, Fazer Retail.

Totalt har Gateau 430 anställda i Sverige och 33 butiker i Stockholmsområdet, Skåneregionen och Uppsala.

Sedan 2011 är Gateau en del av Fazers affärsområde Retail.

För mer information vänligen kontakta:

Christine Kullgren, VP Communications, Fazer Sverige, 0730 62 32 12, christine.kullgren@fazer.com
Johan Rosenblom, VD, Fazer Retail, 0704 54 31 40, johan.rosenblom@fazer.com

Taggar:

Om oss

Fazer-koncernenMed fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.

Citat

Johan Rosenblom, vd, Fazer Retail