Gateau i Sverige tvingas säga upp personal i provanställning

Coronavirusets spridning har djup inverkan på hela restaurang- och cafébranschen. För hantverksbagerikedjan Gateau, som ingår i Fazerkoncernen, har distansarbete och minskat resande dramatiskt påverkat antalet kunder.

För att säkerställa kontinuiteten i Gateaus verksamhet, tvingas vi nu vidta åtgärden att med omedelbar verkan säga upp ca 85 medarbetare som för närvarande är i provanställning. Totalt rör det sig om 1200 timmar per vecka vilket skulle motsvara ca 30 personer arbetande heltid. Vår ambition är att så snart som möjligt kunna återgå till ordinarie personalstyrka och återanställa uppsagda medarbetare.

- Situationen är allvarlig för verksamheten och läget förväntas fortsätta flera månader framöver. Vi gör vårt yttersta för att säkerställa kontinuiteten i verksamheten och har även vidtagit en rad andra åtgärder som att förändra sortiment och service kopplat till den minskade kundtillströmningen, men också förberett oss på att tvingas stänga enheter, säger Johan Rosenblom, VD, Fazer Retail.

Totalt har Gateau 430 anställda i Sverige och 33 butiker i Stockholmsområdet, Skåneregionen och Uppsala.

Sedan 2011 är Gateau en del av Fazers affärsområde Retail.

För mer information vänligen kontakta:

Christine Kullgren, VP Communications, Fazer Sverige, 0730 62 32 12, christine.kullgren@fazer.com
Johan Rosenblom, VD, Fazer Retail, 0704 54 31 40, johan.rosenblom@fazer.com

Taggar: