Gateaus chefsbagare i Skåne Tomas Helgesson vinnare i Nordic Bakery Cup

Tomas Helgesson var framgångsrikt med och representerade Sverige i Nordic Bakery Cup som avgjordes tidigare i oktober. Svenska bagarlandskapet vann totalsegern och kategorin sötebröd.

I tävlingen fick lagen producera en mängd olika bröd i tre kategorier; skådebröd, matbröd och sötebröd. Sverige vann kategorin sötebröd med ett briochebröd innehållandes pistagesmör, päronkompott och mazarinmassa. I samma kategori bakade samtliga lag också ett danskt wienerbröd, en pain au chocolat, en brioche och en croissant. Sverige hade också högst poäng totalt sett i alla tre kategorier och vann därmed också totalsegern.

Grannländerna Norge och Danmark vann kategorierna matbröd respektive skådebröd. Internationell huvuddomare var den erkände bagaren Francois Wolfisberger från Schweiz.

- Konkurrensen i tävlingen var hård och det känns såklart jätteroligt att vi svenska bagare nu kan titulera oss nordiska mästare, säger Tomas Helgesson, chefsbagare på Gateau i Skåne och medlem i svenska bagarlandslaget.

Sveriges lag består av sex bagare men under Nordic Culinary Cup tävlade bara tre. Utöver Tomas deltog Bedros Kabranaian (Magnus Johansson Bageri och Konditori) och Kim Lund (Taverna Brillo). Lagledaren Håkan Johansson (Taverna Brillo) var med och dömde i tävlingen.

För mer information, vänligen kontakta:

Pernilla Frank, produktionschef Gateau

Tel: 0709-989492 E-post: pernilla.frank@gateau.se

Om Gateau

Gateau är ett hantverksbageri från Saltsjöbaden i Stockholm med anor från 1937, vars affärsidé är att driva brödbutiker där kunderna alltid kan lita på högsta kvalitet på produkter och bemötande. Gateau är mest kända för sina matbröd som bakas i stenugnar på surdeg och stenmalet rågmjöl men erbjuder även kaffebröd och konditorivaror av högsta kvalitet. Dessutom erbjuder Gateau ett sortiment av gåvoprodukter som marmelad, olivolja, te, kaffebönor, choklad, havssalt, honung och müsli. Gateau etablerades 1981 och är sedan 2011 en del av Fazer Group. Se också: www.gateau.se

Taggar:

Om oss

Fazer-koncernen 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i nio länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.