Givande lunch smakade extra gott

Lunchen smakade extra gott igår. Amica- och Fazer-restaurangerna serverade en specialkomponerad sommartallrik med god eftersmak. För varje såld sommartallrik skänkte Fazer 10 kronor till SOS Barnbyars verksamhet i Valmiera. 2 304 lunchgäster valde att äta sommartallriken, vilket innebär att Fazer nu överlämnar 23 040 kronor till SOS Barnbyar.

SOS Barnbyar verkar för att föräldralösa och utsatta barn ska få växa upp i en familj med kärlek, respekt och trygghet. För Fazer är familjen också central och därför stöder Fazer-koncernen SOS Barnbyar i Sverige, Finland och Ryssland. Samarbetet har löpt under lång tid och sedan 2009 stöder Fazer i Sverige barnbyn Valmiera i Lettland.

- En givande lunch är en godare lunch. Som stolt partnerföretag till SOS Barnbyar ville vi göra något som både smakar och gör gott, säger Sofia Liljefors Edlund, kommunikationsdirektör, Fazer i Sverige.

Sommartallriken var en klassisk midsommarlunch med sill, gräddfil, kokt potatis, Janssons frestelse och gravlaxröra på ägghalva. Under lunchtimmarna igår valde 2 304 gäster att äta sommartallriken för att uppmana Fazer att skänka 10 kronor till SOS Barnbyar.

- Det är med glädje vi ser Fazer utveckla och skapa innovativa lösningar på hur människor, på ett enkelt sätt, kan bidra till att göra skillnad för utsatta barn, säger Pia Watkinson, chef för företagssamarbeten på SOS Barnbyar.

Om SOS Barnbyar i Lettland
Lettland är ett av Europas fattigaste länder. I samband med en tuff övergång till marknadsekonomi drabbades landet även hårt av den globala finanskrisen under 2008-2010. Hög arbetslöshet, undermåligt hälsosystem och spridning av hiv/aids, alkoholism, ökade sociala klyftor är några av de problem landet tampas med idag.

Barnen är de som drabbas hårdast. I utsatta familjer kan föräldrarna ha svårt att stötta sina barn. Ökning av alkoholism och våld gör situationen för barnen ohållbar.

Behovet är stort, SOS Barnbyar startade sin verksamhet i Lettland 1997. Idag finns två barnbyar, ett ungdomsboende och fem sociala center där vårt familjestärkande arbete sköts ifrån. Totalt når SOS Barnbyar ut till 1 500 barn och familjer genom verksamheten i Lettland.

Vill du bli fadder, gå in på: www.sos-barnbyar.se

För mer information, vänligen kontakta:
Sofia Liljefors-Edlund, kommunikationsdirektör, Fazer i Sverige
tel: 0702 026 225, mail: sofia.liljefors-edlund@fazer.com

Jessica W Sandberg, PR- och pressansvarig SOS Barnbyar
tel: 0709-79 29 39, mail: jessica.w.sandberg@sos-barnbyar.se

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltidstjänster. Företaget driver även restauranger och caféer. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact. Fazer-koncernen omfattar två affärsområden. Till Fazer Brands välkända produkter hör läckra bakverk och konfektyr. Fazer Food Services erbjuder god mat och kundanpassade servicelösningar inom contract catering. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2012, och antalet anställda är över 15 000.

Taggar: