Harri-Pekka Kaukonen på ny ledarpost inom Fazer

Fazer utvecklar och effektiviserar sin affärsverksamhet med förstärkt och förnyad organisation. Koncernens Vice VD Harri-Pekka Kaukonen utnämns till direktör för det nya affärsområdet för bageri och konfektyr.

Tillväxten har gjort att Fazer idag verkar inom fyra divisioner. Tre av dessa – Fazer Bageri, Fazer Konfektyr samt Fazer Ryssland – bildar nu det nya affärsområdet för bageri- och konfektyrprodukter. Fazer Amica fortsätter liksom tidigare inom restaurang- och servicebranschen. Fazer-koncernens Vice VD, teknologie doktor Harri-Pekka Kaukonen (46) utnämns till direktör för bageri- och konfektyrverksamheten. Utnämningen träder i kraft den 1 januari 2010. Kaukonen fortsätter även tillsvidare som VD för Fazer Ryssland. Kaukonen kom till Fazer 2003 som koncernens ekonomidirektör. Tidigare har han även varit partner vid McKinsey & Company. Iris Karjula ansvarar, liksom tidigare, för affärsområdet Fazer Amicas verksamhet. Såväl Harri-Pekka Kaukonen som Iris Karjula fortsätter som medlemmar i koncernens ledningsgrupp och rapporterar till koncernchef Karsten Slotte. Ytterligare upplysningar: Karsten Slotte, koncernchef, tfn 040 507 7065 Ulrika Romantschuk, kommunikationsdirektör, tfn 040 566 4246 Fazer-koncernen Familjeföretaget Fazer grundades år 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag erbjuder Fazer-koncernen måltidstjänster, bageri- och konfektyrprodukter och har affärsverksamhet i åtta länder. Verksamheten baserar sig på kundfokusering, utmärkt kvalitet och samarbete. Till koncernen hör fyra divisioner: Fazer Amica, Fazer Bageri, Fazer Konfektyr och Fazer Ryssland, som skapar smakupplevelser i sina respektive branscher. Fazer-koncernens omsättning var över 1,5 miljarder euro år 2008 (proforma). Koncernen har ca 17 000 anställda. Fazer Amica är det ledande företaget inom måltidstjänster i Norden och Baltikum med uppgift att erbjuda god mat och kundanpassade servicelösningar. Företaget verkar i Norden, Estland, Lettland och Ryssland. Fazer Bageri är en ledande aktör i bageribranschen som tillverkar färska och läckra bageriprodukter i Finland, Sverige, Estland, Lettland och Litauen. Fazer Konfektyr är Finlands ledande konfektyrföretag samt en stark aktör i Östersjöområdet. Fazers tre konfektyrfabriker är belägna i Finland: i Vanda tillverkas chokladprodukter, i Villmanstrand tillverkas sockerkonfektyr och i Högfors tillverkas tuggummi. Fazer Ryssland ansvarar för Fazers bageriverksamhet i Ryssland och är ett av de ledande bageriföretagen i Ryssland. .