• Fazer Group/

Jouni Grönroos har beslutat att lämna Fazer – Jukka Erlund utsedd till ekonomi- och finansdirektör för Fazer-koncernen

Fazers CFO och vice VD Jouni Grönroos har beslutat att lämna Fazer.  Jukka Erlund, Ekon.mag., eMBA, (f. 1974) har utsetts till företagets nya ekonomi- och finansdirektör och medlem i Fazers ledningsgrupp. Han tillträder sin tjänst senast i augusti.

Jukka Erlund har arbetat inom Kesko Oyj sedan 2004 och har varit ekonomidirektör i bolaget sedan 2011. Innan dess var han finansdirektör för Ruokakesko Oy och har under sin karriär även innehaft flera andra viktiga finanspositioner inom bolaget. Jukka Erlund har varit medlem i Kesko Oyj:s koncernledning sedan 2011.

”Jukka är en dynamisk ekonomi- och finansdirektör med bred erfarenhet av att leda ekonomifunktioner. Hans bakgrund inom utveckling av system och processer i kombination med starka ledaregenskaper utgör en utmärkt grund för att stödja och utveckla vår verksamhet. Jag vill varmt välkomna Jukka till teamet och ser fram emot att arbeta tillsammans på vår resa mot att bli ett verkligt internationellt konsumentföretag", säger Christoph Vitzthum, VD och koncernchef. "Jag vill också redan nu tacka Jouni för hans starka bidrag till Fazers framgång och önska honom all lycka i framtiden", fortsätter Christoph Vitzthum.

“Fazers varumärke är ikoniskt, företaget har enastående produkter och är ett av de ledande livsmedelsföretagen i Nordeuropa. Fazer har under sin över 130-åriga historia alltid innehaft en viktig roll i konsumentens vardag och fest. Jag är mycket glad över att bli en del av Fazer-teamet och driva Fazers tillväxtresa tillsammans med alla Fazer medarbetare”, säger Jukka Erlund.

Jouni Grönroos fortsätter i sin nuvarande roll till medlet av augusti varefter han inleder följande fas i sin karriär och fokuserar på styrelsearbete.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Christoph Vitzthum, Koncernchef, Fazer-koncernen,
christoph.vitzthum@fazer.com, tfn. +358 50 562 6625

Joséphine Mickwitz, Executive Vice President, Kommunikation & Hållbarhet, Fazer-koncernen
josephine.mickwitz@fazer.com, tfn. +358 400 784 889

Fazers medietelefon är öppen mån–fre kl. 8.00–16.00, tfn. +358 40 668 2998, media@fazer.com.

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika över 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till mer än 40 länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2023 uppgick till 1,2 miljarder euro.