Koncernchef Karsten Slotte lämnar Fazer i samband med att han fyller 60 år

Under Karsten Slottes ledning har Fazer framgångsrikt vuxit och befäst sin ställning som ett av Norden ledande företag i sin bransch. Rekryteringsprocessen för Slottes efterträdare har inletts.

Fazers koncernchef Karsten Slotte har meddelat att han lämnar bolaget i och med att han fyller 60 år sommaren 2013. Slotte har arbetat för Fazer sedan år 1997. Från och med november 2007 har han verkat som koncernchef.

”Det är ett privilegium att få arbeta i ett familjebolag. Under de senaste åren har vi tillsammans med ledningen och medarbetarna med framgång stärkt våra varumärken och utvecklat nya produkt- och servicekoncept till förmån för våra kunder och konsumenter. Vi har vuxit lönsamt och erövrat nya marknader. Bolaget är i mycket gott skick och det är rätt tidpunkt att lämna över ledarskapet. Under de kommande åren vill jag ha mera tid för min familj samtidigt som jag kommer att vara aktiv inom affärsvärlden genom mina styrelseuppdrag”, summerar Karsten Slotte.

Ett framgångsrikt bolag

Under de senaste fem åren har bolagets omsättning ökat med över 30 %, från cirka 1,2 miljarder euro år 2007 till knappt 1,6 miljarder euro år 2011. Fazers position är stark på alla bolagets huvudmarknader. I Finland är Fazer marknadsledare inom samtliga verksamhetsområden (bageri, konfektyr och måltidstjänster), i Ryssland marknadsledare inom färskt bröd och i Norden marknadsledare inom måltidstjänster och färskt bröd. Fazer har internationaliserats och för närvarande kommer över 50 % av bolagets omsättning från länder utanför Finland. Fazers produkter exporteras till över 40 länder.

Fazer Blå (Karl Fazer mjölkchoklad) är Finlands mest uppskattade varumärke. Fazer ligger på plats nummer två. Även Fazers andra varumärken, exempelvis Dumle, Geisha, Oululainen och Amica, är välkända och uppskattade i Finland och de närliggande regionerna.

År 2012 var ett gott år för Fazer. Fazer trädde in på nya marknader, som exempel kan nämnas förvärvet av kextillverkningen i Finland och köpet av Svenska Försvarsrestauranger AB i Sverige. I bland annat Moskva ökades kapaciteten. I Finland öppnade nyligen den första bageributiken med svenska Gateau, som köptes av Fazer år 2011, som förebild och den första företagsrestaurangen under varumärket Fazer.

”Jag vill på styrelsens vägnar rikta ett varmt tack till Karsten Slotte. Koncernen har under hans ledning befäst sin ledande position på sina huvudmarknader. Styrelsen har ett stort förtroende för koncernens ledning och ser med tillförsikt på Fazers framtida utveckling”, betonar Fazers styrelseordförande Berndt Brunow.

Fazers styrelse har inlett en rekryteringsprocess för att utse en ny koncernchef. Karsten Slotte fortsätter i sin nuvarande position tills hans efterträdare har tillträtt.

Ytterligare information:
Ulrika Romantschuk, marknadsförings- och kommunikationsdirektör, Fazer-koncernen, tel. +358 40 566 4246, ulrika.romantschuk@fazer.com

Karsten Slottes CV finns här: www.fazer.fi/kuvapankki "Media_Press/CVs"

Fazer-koncernen
Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företaget erbjuder måltidstjänster och bageri- och konfektyrprodukter. Fazer har egen verksamhet i åtta länder och export till mer än 40 länder. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare.

Fazer-koncernen omfattar två affärsområden. Fazer Food Services erbjuder god mat och skräddarsydda lösningar inom contract catering. Till Fazer Brands välkända produkter hör bröd och bakverk, chokladprodukter, kex, sockerkonfektyr och tuggummi. Fazer Cafés & Shops erbjuder konsumenter smakupplevelser i caféer och bageributiker. Fazer-koncernens omsättning var närmare1,6 miljarder euro år 2011 och antalet anställda över 15 000.