Kronprinsessparet besökte Fazer - livsmedelsinnovationer och hållbarhet diskuterades

Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel besökte Fazer i Vanda, torsdagen den 21 september, 2023. Kronprinsessparet besökte Fazer och utställningen Fazer Experience. Det kungliga besöket på Fazer var det första i företagets historia.

Fazers koncernchef Christoph Vitzthum hade äran att välkomna de kungliga gästerna till Fazer. Under besöket diskuterade Kronprinsessparet och koncernchefen bland annat förändringar inom livsmedelsindustrin, växtbaserade livsmedel, livsmedelsinnovationer och hållbarhet. Kronprinsessan och Prinsen besökte även utställningen på Fazer Experience, där de fick bekanta sig med matrobotar som lär ut näringsrekommendationer och förpackningar för den cirkulära ekonomin. Avslutningsvis samlades gruppen vid den traditionella provsmakningsplatsen i Fazer Experience.

"Vi är mycket hedrade över att Kronprinsessparet valde att besöka Fazer. Vi hade en intressant diskussion om bland annat vårt forskningsarbete, livsmedelsinnovation och hållbarhet. Vi diskuterade också vårt utträde från den ryska marknaden och de kungliga gästerna var särskilt intresserade av hur kriget i Ukraina påverkat livsmedelsmarknaden samt Fazer och ställde även många frågor om havre och matsvinnsprodukter", berättar Fazers koncernchef Christoph Vitzthum.

Kronprinsessan och Prinsen fick också ta emot gåvor från Fazer. Den traditionella presentpåsen bestod av ett representativt urval av Fazers produkter, bland annat gröt, rågbröd, choklad, havrexylitol och godis. Prins Daniel fick en handgjord Karl Fazer Blå chokladkaka med 50 bitar med anledning av hans födelsedag. Parets barn blev ihågkomna med en chokladtraktor och en basketboll i enlighet med deras intressen. Godsakerna var handgjorda på Fazer Café Glogatan.

Detta var det första kungliga besöket på Fazer i företagets historia. I augusti 2017 besökte Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia Fazers tält i samband med Finlands 100-årsfirande i Stockholm. Christoph Vitzthum var värd för besöket även vid det tillfället.

Kontaktinformation:
Joséphine Mickwitz, EVP, Kommunikation och Hållbarhet, Fazer-koncernen josephine.mickwitz@fazer.com,
Tel. +358 400 784 889

Liisa Eerola, VP, Kommunikation och PR, Fazer-koncernen,
liisa.eerola@fazer.com, Tel. +358 44 710 8860

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.

Citat

Christoph Vitzthum, Fazers koncernchef