Måltidsupplevelser i skolan fokus för Fazer

Idag utsågs vinnarna i årets White Guide Junior på Norra Latin i Stockholm. Vibeke Frisk som vann Årets Skolkock 2013 var en av finalisterna i kategorin Årets Skolkock. Fazers pedagogiska material, Sinnenas äventyr, presenterades med en föreläsning på stora scenen.

I kategorin Årets Skolmatskommun mottog vinnaren, Södertälje kommun, förutom ett diplom från White Guide Junior, ytterligare ett pris från Fazer som är en av fem samarbetspartners till White Guide Junior. Priset var Sinnenas äventyr, ett pedagogiskt utbildningsmaterial från Fazer med syfte att stärka barns medvetenhet om mat och uppmuntra en varierad kost.

- Fazer vill hitta nytänkande sätt att stötta skolan i matkunskap. Genom Sinnenas äventyr vill vi uppmuntra barn att prova nya smaker och öva på att beskriva sin upplevelse av mat och smak säger Anette Björnlund, , marknadsdirektör på Fazer Food Services i Sverige.

Sinnenas äventyr riktar sig till mellanstadiet och fritids och är framtaget i samarbete med pedagoger och forskare.

Sedan 1996 har Fazer drivit utvecklingen av måltidsupplevelser Fazer Food Services är idag ett av Sveriges största restaurangföretag inom skolmåltider. Under varumärket Amica serveras cirka 24 000 portioner skolmat varje dag. I skolköken arbetar man ständigt med att säkra kvaliteten på skolmåltiderna.

- Vi är stolta över att Vibeke var nominerad i år igen. Hon är en stor förebild inom Fazer Food Services som vi använder för att engagera fler i skolmatsfrågan. White Guide Junior gör ett viktigt jobb och vill precis som vi öka intresset för skolmat i Sverige och att inspirera alla som lagar mat till våra yngsta gäster, säger Anette Björnlund.

Här kan du läsa om White Guide Junior.

White Guide Junior
Syftet med nya White Guide Junior är att lyfta fram allt det goda som görs på förskolor och skolor runt om i Sverige. White Guide Junior vill premiera helhetstänket kring skolmåltiden och delar därför ut priser i sju kategorier: Årets Skolrestaurang, Årets Skolkock, Årets Måltidschef, Årets Skolmatskommun, Årets Gastronomiska Rektor, Årets Förskolekök och Årets Hållbara Offentliga Gastronomi.

Tävlingen avgjordes på White Guide Junior-galan i Stockholm den 31 mars 2014.
Sponsorer är Svenska Måltider, Menigo, Mashie, Fazer Food Services, Rational, KRAV och Kost&Näring. Arrangörer till White Guide Junior är Magasin Måltid och Bergkvist Malmö.

Fazer Group

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltids- och cafétjänster. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, de kunniga medarbetarnas passion och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Målsättningen är att dela ett gott liv, varenda dag. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2013, och antalet anställda är över 15 000. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact.

Vi skapar smakupplevelser

Taggar: