Minska matsvinnet - en naturlig del av Fazer

Den 29 september är det Internationella matsvinnsdagen (International Day of Awareness of Food Loss and Waste) instiftat av FN vars syfte är att öka medvetenheten om miljökonsekvenserna av matsvinn. Att minska matsvinn är en hög prioritet för Fazer där företaget har åtagit sig att minska det undvikbara matsvinnet med 50 procent senast 2030. Förutom verksamhetens uppsatta mål för att minska matsvinn i egen produktion, så arbetar också Fazer med att bygga en medveten matsvinnskultur där man inkluderat matsvinn i medarbetares bonusmål och fortsätter att utforska sätt att skapa nytt av gammalt genom innovationer och upcycling.

Av den mat som produceras globalt till människor går ungefär en tredjedel förlorad eller slängs varje år. Att minska matsvinnet är ett av de mest effektiva sätten att minska livsmedelssystemets påverkan på klimatet och miljön. Fazer har länge arbetat för att minska sitt matsvinn och vill vara en positiv och inspirerande kraft i frågan.

Fazer har åtagit sig att minska det undvikbara matsvinnet med 50 procent senast 2030 och har fastställt mål för att minska matsvinnet från företagets egen produktion och i hela värdekedjan. Det handlar om att optimera användningen av råvaror och återvinning av sidoströmmar. Förutom verksamhetens uppsatta mål för att minska matsvinn så arbetar företaget med att reducera svinn genom att utbilda och engagera medarbetare, utveckla produktionsprocesserna, innovera och donera livsmedel.

Exempel på Fazers arbete för att minska matsvinn

- Fazer bygger en mer medveten matsvinnskultur som ett led i att engagera medarbetare att arbeta mot företagets hållbarhetsmål och stödja hållbarhetsåtaganden. Fazer har därför utökat den årliga bonusmodellen för medarbetare till att även omfatta matsvinn. Ett annat exempel på hur företaget arbetar för att skapa en icke-matförlustkultur och engagera medarbetare är ett Ucycling Hackaton, med utmärkelser internt för att hitta nya upcycling- och/eller reduktionsidéer.

- Innovation en viktig del för att minska matsvinnet. Fazer utforskar nya möjligheter inom återbruk, för att förvandla matförlust till ätbar mat, och har initierat ett långsiktigt FoU-program “Fazer Upcycled”, med fokus på att hitta nya sätt att återbruka sidoströmmar och överskottsmaterial. Det konkreta målet med programmet är att utveckla flera nya, återbrukade växtbaserade ingredienser som kan användas inom olika områden, allt från kost och näring till hudvård samt andra tillämpningar utöver livsmedelsrelaterat. Programmet Fazer Upcycled har fått finansiering från Business Finland och kommer att pågå till 2026.

- Räddar bra mat från att slängas i onödan genom att donera överblivet bröd till Matmissionen, som är Stockholms Stadsmissions sociala matbutiker.

- Fazer arbetar också för att hjälpa konsumenter att slänga mindre mat. I kommunikation uppmärksammas matsvinnsfrågan med olika tips på hur man kan minska matsvinnet. Såsom att komma ihåg att livsmedel ofta går bra att äta även efter bäst före-datumet - titta, dofta och smaka! samt inspiration till goda svinntips recept.

Fazers hållbarhetsarbete styrs av fyra fokusområden: klimat och cirkularitet, hållbara produkter och innovationer, ansvarsfulla inköp samt människor och välbefinnande. Att minska livsmedelsavfall och matsvinn är en integrerad och viktig del i dessa ambitioner. År 2022 minskade Fazers undvikbara matsvinn med 6 procent jämfört med föregående år samt 8 procent jämfört med referensåret 2020.

För mer information eller frågor, vänligen kontakta:

Presskontakt Fazer Sverige, press@fazer.com, telefon 073 079 58 64.

Fazer-koncernen
Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.