Niklas Edgren till semifinal i Årets Kock

Idag tillkännagavs de sista semifinalisterna i Årets Kock 2013 och Fazers Niklas Edgren och hans rätt Gårdskyckling Anglais gick vidare i tävlingen. Av totalt 146 bidrag har 24 kockar valts ut till två semifinaler. I den andra semifinalen i Jönköping kämpar 12 kockar för att gå vidare som en av de sex finalisterna. Semifinalen i Jönköping går av stapeln den 20 november 2012.

- Det här är det roligaste jag har varit med om i hela mitt liv! Jag är alldeles knäsvag, säger en överraskad och glad Niklas Edgren, kock på Fazer Food Services.

Förloppet med att bestämma rätten gick fort, på bara några dagar arbetade Niklas ihop idén till rätten och provlagade innan han skickade in ansökan.

- För mig är det viktigt att använda råvaran till fullo. I mitt dagliga arbete i våra lunchrestauranger är jag van att arbeta med begränsade resurser och då är det viktigt att ta vara på alla råvaror, fortsätter Niklas.

Niklas är också en av medlemmarna i Fazer Culinary Team som tog en guldmedalj och total fjärdeplats i Olympiade der Köche i Erfurt i oktober i år. Att Fazers kockar är med i flera tävlingar ingår i satsningen på att laga lunch i världsklass.

– Det är en enorm bedrift av Niklas att komma vidare till semifinal första gången han skickar in bidrag till Årets Kock. Vi är stolta över Niklas och ser detta som ett tydligt tecken på att vi tar ytterligare ett kliv mot målet att bli bäst på smak och servera lunch i världsklass, säger Anette Björnlund, marknadsdirektör Fazer Food Services AB

Om Årets Kock
Årets Kock är det officiella svenska mästerskapet i professionell matlagning. Vinnaren får Gastronomiska Akademiens mejerimedalj i guld, erövrar titeln Årets Kock och har möjlighet att bli medlem i Föreningen Årets Kock. Årets Kock är ett dotterbolag till mejeriernas branschorganisation Svensk Mjölk och har sedan 1983 arrangerats av svenska mejeriföretag i samverkan med Gastronomiska Akademien, Svenska Kockars Förening och Föreningen Årets Kock.

För mer information, vänligen kontakta:
Anette Björnlund, marknadschef, Fazer Food Services AB
e-mail: anette.bjornlund@fazer.com, mobil: 070-254 86 91

Niklas Edgren, kock, Fazer Food Services AB
e-mail: niklas.edgren@fazer.com, telefon: 072-536 31 83

Familjeföretaget Fazer grundades 1891 när Karl Fazer öppnade sitt första konditori i Helsingfors. Idag har Fazer affärsverksamhet i åtta länder och erbjuder måltidstjänster och bageri- och konfektyrprodukter (Fazer Bageri & Konfektyr). Kända varumärken är bl.a. Dumle, Geisha och Skogaholm. Koncernens omsättning år 2011 var över 1,5 miljarder euro, anställda 15 200, varav 2 700 i Sverige. Fazer Food Services är ledande inom måltidstjänster i Norden. I Sverige serverar Fazer Food Services närmare 80 000 måltider dagligen, de flesta under varumärket Amica. Våra cirka 220 enheter finns på företag, skolor och universitet samt inom äldrevården och vi är cirka 1500 anställda. I oktober 2012 tog Fazer Culinary Team en guldmedalj i Olympiade der Köche i Erfurt. Läs mer på www.fazer.se.

Taggar: