Ny cafédestination på Arlanda – nu har Fazer öppnat flygplatsens första Gateau

Hantverksbageriet Gateau har nu öppnat på Arlanda; terminal 2 och terminal 5. De nyöppnade caféerna erbjuder gästerna en helhetsmässig upplevelse med en varm och inbjudande miljö, personlig service och ett sortiment av bland annat matiga smörgåsar, lättare lunch, nybakat kaffebröd, läckra bakverk och nybryggt kaffe.

I höst/vinter öppnar Fazer, i samarbete med SSP Group, fyra Gateau-caféer på Arlanda. Det två första caféerna har just slagit upp sina dörrar, en i terminal 2 och den andra på F-piren i terminal 5. Inom kort öppnar Gateau även i Sky City och på Arlandas nya mat- och dryckeskoncept Marknadsplatsen.

 - Det är en fantastisk möjlighet att få etablera vårt premiumvarumärke Gateau på en såpass stor marknadsplats som Arlanda, där 19 miljoner resenärer och 15 000 anställda rör sig årligen. Det är med stolthet som vi nu slagit upp dörrarna till våra första caféer på flygplatsen och vi har redan fått fin respons från dess besökare. Nu ser vi fram emot att ännu fler ska få avnjuta produkter från Gateau och Fazers kvalitativa sortiment, säger Johan Rosenblom, ansvarig för Fazer Retail.

Gateaus caféer på Arlanda kommer att erbjuda ett brett sortiment av bröd och bakverk, bakade med omsorg av skickliga bagare och konditorer. Besökare kommer att kunna avnjuta nybryggt kaffe, frukostfrallor, matiga smörgåsar och sallader till lunch och Gateaus läckra bakverk till fika. Besökare kan äta på plats i en inbjudande miljö med flera sittplatser eller ta med sig till sin resa. Gateaus öppettider på Arlanda är kl. 05:00-22:00.

Hantverksbageriet Gateau, med ursprung i Saltsjöbaden, har anor som sträcker sig hela vägen tillbaka till 1937. Passionen bottnar i att förena den franska baktraditionen med svenska klassiker, och idag har Gateau 36 caféer i Stockholm, Uppsala och Skåne. Gateau är sedan 2011 en del av Fazer.

För mer information eller frågor, vänligen kontakta:
Ebba Beck-Friis, presskontakt Fazer Sverige, 076-128 74 85, press@fazer.com

Johan Rosenblom, ansvarig för Fazer Retail,  070-454 31 40, johan.rosenblom@fazer.com

Om SSP
SSP är en ledande operatör av mat- och dryckesenheter i resemiljöer och driver restauranger, barer, kaféer, lounger och butiker främst på flygplatser och järnvägsstationer. SSP är verksamma i 35 länder över hela världen och har en omfattande portfölj med mer än 550 internationella, nationella, lokala och skräddarsydda varumärken.

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. Vår mission, Mat med mening, bygger på vårt unika 130-åriga arv, djupa konsumentinsikter och innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Med våra ca 5 000 engagerade medarbetare fokuserar vi på konsumentprodukter, vår direkt till konsument-riktade verksamhet i Nordeuropa och export till ytterligare ca 40 olika länder. Vår verksamhet följer Fazers uppförandekod som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Fazer-koncernens omsättning 2022 uppgick till 1,1 miljarder euro.

Citat

Johan Rosenblom, ansvarig för Fazer Retail.