• Fazer Group/

Nytt nyckelhålsmärkt brödalternativ bakat enligt gammal bageritradition – nu lanseras Fazer Skördebröd som gör det sunt att njuta

Lagom in på det nya året adderas ett nytt bröd till Fazer-familjen, Fazer Skördebröd bakat med raskdeg. Ett lite mörkare bröd med fyra olika sädesslag och svenska rapsfrön från Skeby Gårdar i Västra Götaland. Brödet passar lika bra till frukost som till lunchsmörgåsen på hemmakontoret eller eftermiddagens mellanmål. Ett hälsosamt och smakfullt bröd att börja året med och som är gott att rosta eller ätas som det är.

Fazers bröd kommer från en lång bageritradition med rötter från tidigt 1900-tal. Brödet bakas på egna bagerier i Sverige och levereras direkt från bageriet. Fazers passion ligger i att det ska vara sunt att njuta och att bröd ska vara hälsosamt och smaka gott.

Att baka med raskdeg är en bageritradition som går tillbaka ända till slutet av 1700-talet när bagerijästen uppfanns. Raskdegen ger brödet en fylligare smak samt större saftighet, och bakningen får ta tid. Fazers raskdeg får jäsa i 14 timmar innan den blandas med övriga ingredienser och mjöl. Brödet är nyckelhålsmärkt och består av de fyra sädesslagen vete, råg, havre och korn, och mjölet vi bakar på kommer från Sverige. Svenska rapsfrön, som har blivit väldigt populära som ingrediens i mat och bakning, ger en nötig smak och spännande textur.

Tre hälsosamma recept med Kajsa Asp Jonson:
Tillsammans med Kajsa Asp Jonson har vi tagit fram tre recept. Kajsa är legitimerad dietist och hälsoinspiratör med spetskompetens inom mat, hälsa, och har en helhetssyn på fysisk och mental prestation.

- Tänk att en god smörgås kan göra skillnad för såväl vår hälsa som för klimat och miljö. Med smörgåsen bidrar vi till hållbara matvanor genom protein från växtriket och vi fyller kroppen och hjärnan med både kolhydrater, protein och näring. Det ger oss precis vad vi behöver för att ladda om inför en ny dag eller för eftermiddagens programpunkter efter mellanmålet, säger Kajsa Asp Jonsson.

Om raskdeg
Raskdeg, en gammal bagartradition som ger brödet mer arom och smak och brödet håller sig saftigt lite längre. Raskdeg är en fördeg av jäst, mjöl och vatten som får utveckla smak i 14 timmar. Vi har valt raskdeg för att få en fyllig arom.

Fazer Skördebröd finns ute i butik från vecka 7. En påse innehåller 18 skivor bröd. Rekommenderat cirka pris är 29,90 kronor.

För högupplösta pressbilder och produktprover vänligen kontakta:
Jenny Fyrhammar, marknadskoordinator Fazer Bageri

E-post: jenny.fyrhammar@fazer.com

Recept

Frukostmackan som ger en bra start

En frukost som ger dig kraft att starta igång dagen:

• Kolhydrater som gör dig pigg och ger energi som varar hela förmiddagen
  • Osten ger kalcium och protein
  • Brödet ger fullkorn och fibrer, och protein
    (brödet bidrar med 35% av proteinet i denna måltid)
  • Frukten ger fibrer och vitaminer som ger immunsystemet en boost

2 skivor Fazer Skördebröd
1 msk färskost
1 skiva rökt skinka
Några skivor tomat
Ett par skivor av din favoritost
Smör/margarin om du vill
Skivat päron/äpple
Kaffe latte med 1 dl vardera av kaffe och varm mjölk eller 1 glas juice eller färdig smoothie (
1 frukt, t ex kiwi i halvor eller en apelsin i klyftor

Gör så här:
Rosta brödet om du vill. Bre den ena skivan med färskost. Lägg på skinkan och tomat i skivor.
Bre den andra skivan med smör eller margarin, lägg på ett par skivor av din favoritost och toppa med skivat äpple eller päron. Servera mackorna tillsammans med en värmande och uppiggande kaffe latte eller ett glas juice eller smoothie. Avsluta gärna med en frukt, t ex kiwi eller apelsin.
Tips! Lite krasse eller rädisor passar fint i kombinationen ost + äpple.

Grön lunchmacka med ägg och lax

En härligt smakrik lunch, fullmatad med viktig näring:

• D-vitamin från lax och ägg

• Protein från lax, bröd och ägg
  • Hjärtvänligt fett från lax och majonnäs
  • Fibrer och fullkorn från brödet

2 skivor Fazer Skördebröd
1 ägg mjukkokt
70 gram kallrökt lax
En näve färsk machesallad, spenat eller ruccola
1 msk majonnäs
½ tsk srirachasås eller sambal oelek
Grönsaker, t ex cocktailtomater
Chiliflakes

Gör så här:
Lägg ägget i kokande vatten och låt sjuda ca 4-5 minuter. Lägg det sedan för att svalna något i kallt vatten. Skala ägget försiktigt så det inte går sönder.
Rosta brödet och lägg den ena skivan på en tallrik. Täck med hälften av majonnäsen blandad med srirachasås. Lägg på spenaten, skivor av lax och till sist ägget. Toppa med några droppar srirachasås eller chiliflakes.
Bre resten av majonnäsen på den andra brödskivan, lägg på den som ett lock och servera direkt tillsammans med cocktailtomater, gröna blad och andra färska grönsaker.

Våffelmacka till mellanmål med keso och färska bär

Ett mellanmål som piggar upp dig och dina smaklökar, och ger energi för eftermiddagens slutspurt:

• Energi och protein, vitaminer och pigga smaker – sött utan socker

• Här ger bröd och keso lika mycket protein:
    ca 4 gram vardera.

1 skiva Fazer Skördebröd
2 msk cottage cheese (keso)
Bär, t ex blåbär, jordgubbar
1/2 skivad banan

1 msk rostade pumpakärnor eller hasselnötter

Gör så här:
Rosta brödskivan lägg på en rejäl klick keso. Skär bananen och ev. större bär i skivor och lägg dem ovanpå. Krossa och strö över de rostade hasselnötterna. Ta en paus från skrivbordet och njut av mackan tillsammans med en kopp kaffe eller te.

Fazer-koncernen

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.

Northern Magic. Made Real.

Citat

Tänk att en god smörgås kan göra skillnad för såväl vår hälsa som för klimat och miljö. Med smörgåsen bidrar vi till hållbara matvanor genom protein från växtriket och vi fyller kroppen och hjärnan med både kolhydrater, protein och näring. Det ger oss precis vad vi behöver för att ladda om inför en ny dag eller för eftermiddagens programpunkter efter mellanmålet.
Kajsa Asp Jonsson