Nytt pedagogiskt material triggar elevers smaklust

En varierad kost är grunden för sunda matvanor. Men barn behöver uppmuntras till att prova nya smaker och öva på att beskriva sin upplevelse av mat och smak. Utifrån den insikten lanserar Fazer nu ett pedagogiskt material inom sensorik. Sinnenas äventyr riktar sig till mellanstadiet och fritids och är framtaget i samarbete med pedagoger och forskare.

Sinnenas äventyr är ett sensoriskt utbildningsmaterial med tydliga kopplingar till Läroplan Lgr 11 i såväl uppbyggnad av övningar som pedagogisk ansats. Materialet är delvis webbaserat, men i fokus står en experimentellsmakväska med förslag på lektionsutformande och lärarhandledning.

- Fazer vill hitta nytänkande sätt att stötta skolan i matkunskap. En utgångspunkt för Sinnenas äventyr var att materialet skulle vara flexibelt och inspirerande. Det ska fungera att använda såväl inom kärnämnena i klassrummet som av fritids på utflykten, säger Sofia Liljefors Edlund, Kommunikationsdirektör, Fazer i Sverige.

Sinnenas äventyr bygger på ett samarbete mellan Fazers experter, på till exempel måltider och bröd, och forskare inom sensorik. Sensorik går ut på att inspirera till kunskap och stimulera analytiskt tänkande genom att använda alla sinnen.

- Att i skolan lära sig att sätta ord på hur mat ser ut, låter, smakar, doftar och känns är ett sätt att stärka barns medvetenhet om mat. Barn väljer per automatik den mat de är vana vid. Så rent krasst handlar det om att utsätta barn för variationer för att bredda deras smakuppfattning, säger Åsa Öström, professor i Måltidskunskap med inriktning sensorik vid Örebro Universitet.

Sinnenas äventyr finns att beställa på www.fazer.se/sinnenasaventyr. Priset för materialet är 370 kronor, plus porto (ca 180 kronor )baserat på faktisk produktionskostnad. Initialt erbjuds ett paket per skola utan kostnad (begränsat lager).

Fazer-koncernen

Fazer är ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr och kexprodukter samt måltidstjänster. Företaget driver även restauranger och caféer. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till över 40 länder. Fazers mission är att skapa smakupplevelser. Företagets framgång har sedan etableringen 1891 grundats på bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken och kunniga medarbetare. Fazers verksamhet styrs av de etiska principerna som grundar sig på koncernens värderingar och FN:s Global Compact. Fazer-koncernen omfattar två affärsområden. Till Fazer Brands välkända produkter hör läckra bakverk och konfektyr. Fazer Food Services erbjuder god mat och kundanpassade servicelösningar inom contract catering. Fazer-koncernens omsättning uppgick till knappt 1,7 miljarder euro år 2012, och antalet anställda är över 15 000.

Taggar:

Om oss

Fazer-koncernenMed fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. I sin strävan För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2019 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 9 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. Northern Magic. Made Real.